Vicky Adriaensen, CEO ACCO Vicky Adriaensen, CEO ACCO

Corona haalt leerpaden hoger onderwijs door de mixer

LEUVEN – Ruim de helft (54%) van de bevraagde docenten in het hoger onderwijs wil post-corona het louter digitaal (corona)onderwijs niet verderzetten. Ook een meerderheid van de ondervraagde studenten wil niet meer dan vroeger digitaal les volgen. Dat blijkt uit een enquête die het Leuvense Acco, leerconsulent hoger onderwijs en Vlaamse uitgeverij en boekhandel van en voor studenten, hield bij Vlaamse docenten en Vlaamse studenten hoger onderwijs over het digitaal onderwijs in de coronaperiode en over blended leren (papier + digitaal).

Uit de resultaten van de bevraging blijkt dat zowel docenten als studenten het pure digitaal les geven/les krijgen niet verkiezen als formule. “Dit is voor ons het gevolg van het feit dat met name docenten in snelheid gepakt zijn en halsoverkop zijn moeten overschakelen naar het pure digitale lesgeven. Studenten voelden zich soms wat aan hun lot overgelaten, en misten de interactie met hun docenten en medestudenten”, zegt Vicky Adriaensen, CEO van Acco.

Blended leren 

Het loutere digitaal les geven/volgen is niet te vergelijken met het blended leren, waarbij papier en digitaal worden ingeschakeld in functie van hun nut. Papier en digitaal, contactmomenten op school en zelfstandig werken thuis zijn een én-én-verhaal. “De kaap van het digitaal lesgeven is genomen, en onze verwachting is dat alle docenten van het hoger onderwijs dit vanaf nu meer zullen inschakelen in de leerpaden. 70% van de studenten gaf in de enquête trouwens aan dat activerend leren (actief betrokken worden) een meerwaarde heeft tegenover het traditionelere systeem van hoorcolleges en een papieren handboek. Het verhogen van de slaagpercentages in het hoger onderwijs is voor alle betrokkenen een belangrijke bezorgdheid, weliswaar met behoud van de kwaliteit. Activerend en blended leren zijn alvast een goede stap in die richting”, aldus nog Adriaensen.

“Flipping the classroom” 

Een voorbeeld van activerend en blended leren is ‘flipping the classroom’, of de omkering van het typische proces van een hoorcollege gevolgd door de individuele verwerking van de leerstof. Concreet kan de student via bv onder meer een filmpje de leerstof doornemen. In dat proces kunnen vragen verwerkt worden waarop de student antwoord moet geven. De docent kan aan de antwoorden zien wat er niet goed begrepen wordt, en zijn hoorcollege louter gebruiken om in te zoomen op de niet-begrepen leerstof of bepaalde topics verder uit te diepen.

Papier blijvertje 

Uit de enquête blijkt eveneens dat maar liefst 88% van de studenten vindt dat extra digitaal studiemateriaal helpt om de geziene theorie te verwerken. 71% geeft daarnaast aan dat men de leerstof beter onthoudt wanneer men tijdens de les noteert op papier. Bovendien studeert de overgrote meerderheid, namelijk 89%, op papier. Opvallend is ook dat 75% van de studenten de digitale materialen afprint. 43% drukt het studiemateriaal dat digitaal wordt aangeboden af om de lessen te volgen en daarna te studeren, en 32% drukt het af wanneer ze beginnen te studeren. Digitaal wordt met andere woorden geapprecieerd, maar papier blijft een vaste waarde.

Enquête 

Aan de bevraging namen 285 Vlaamse docenten (64% geeft les aan hogeschool, 32% aan universiteit, 4% geeft les aan andere onderwijsinstelling) en 896 Vlaamse studenten (5% studeert aan hogeschool, 94% aan universiteit, 1% volgt les aan andere onderwijsinstelling) deel. Als studenten coöperatieve houdt Acco elk jaar een enquête, om te peilen naar de bekommernissen van studenten hoger onderwijs.

Acco 

Als coöperatieve vennootschap heeft Acco meer dan 220.000 aandeelhouders, allemaal (oud-)studenten. Acco stelt 79 mensen te werk in zowel België als Nederland. De uitgeverij combineert verschillende activiteiten. Acco is als uitgeverij gevestigd in Leuven, maar heeft ook een drukkerij in Herent en winkels in Leuven, Heverlee, Antwerpen, Gent en Kortrijk. Dochterbedrijf Acco Nederland is gevestigd in Den Haag. Momenteel zijn meer dan 1.000 auteurs actief voor Acco en voor zijn publicaties. In 2019 boekte de uitgeverij een jaaromzet van 16 miljoen euro.