Jo en Arnout 2

CEO pompt 1 miljoen in bedrijf van ex-medewerker

LEUVEN – Jo Vandebergh, CEO van de Leuvense bedrijven Bringme en Ertzberg, pompt 1 miljoen euro in Phished, een Leuvens cybersecurity bedrijf die ondernemingen helpt om werknemers bewust te maken van cyberrisico’s. Phished is de zaak van Arnout Van de Meulebroucke, ex-medewerker bij Vandebergh.

Phished is een online platform met een maandelijks abonnement dat bedrijfsmedewerkers leert om phishing mails te herkennen. Eenmaal aangemeld stuurt Phished op regelmatige basis phishing mails naar bedrijfsmedewerkers om hen zo op te leiden. Het bedrijf telt na twee jaar activiteit meer dan 250 klanten verspreid over België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Phished is het geesteskind van Arnout Van de Meulebroucke (24).  

Ergernis 

Van de Meulebroucke ergerde zich als informaticus aan de goedgelovigheid van internetgebruikers. Uit eigen cijfers blijkt dat 20 procent van de respondenten zich bij een nulmeting laat vangen aan de gesimuleerde phishing mails. Wereldwijd gingen cybercriminelen vorig jaar met 1,7 miljard dollar aan de haal via gefraudeerd mailverkeer.

5.000 levensechte phishing mails 

“We merkten dat de weinige tools die medewerkers bewust moeten maken van phishing nog steeds handmatig werken. Dat proces hebben wij als eerste geautomatiseerd”, verduidelijkt Van de Meulebroucke. Met behulp van AI-toepassingen wist het bedrijf een repertoire van meer dan 5.000 levensechte phishing mails op te bouwen. “Dat is een enorme voorsprong op onze grootste concurrenten.”

Minderheidsaandeelhouder 

Voor de verdere groei kan Phished en Van de Meulebroucke rekenen op de hulp van zijn gewezen baas Jo Vandebergh die 1 miljoen euro pompt in de start-up. Het bedrijf plant om nog in 2020 een tiental medewerkers in dienst te nemen. Door middel van zijn inbreng verwerft Vandebergh een positie als minderheidsaandeelhouder. Het bedrijf zal een vaste stek innemen in de Bondgenotenlaan waar ook Bringme gevestigd is.

Expansie 

Phished wil de komende maanden resoluut de (cyber)aanval inzetten op onze buurlanden. “In het Verenigd Koninkrijk en in Nederland zijn we al stevig verankerd”, zegt Van de Meulebroucke. “We hebben er een mooi klantenbestand en resellers van ons platform. Daarbovenop zijn dat heel ‘volwassen’ markten, bedrijven staan er op digitaal vlak verder, wat belangrijk is voor ons businessmodel.” Naast het Verenigd Koninkrijk en Nederland wil Phished ook zijn pijlen richten op grote markten zoals Frankrijk en Duitsland.