HALLE – Retailer Colruyt, met hoofdzetel in Halle, heeft in het gebroken boekjaar tot eind maart de omzet 1,6 procent zien stijgen. De winst ging 12,9% hoger. De COVID-19-crisis, die uitbrak aan het einde van het boekjaar, duwde de omzet van de voedingverkoop hoger. Er werden via DATS wel minder brandstoffen verkocht.
Colruyt Group noteerde een omzet van 9,58 miljard euro, een stijging met 1,6 procent. De winst landde op 431 miljoen euro, maar de toename is wel voornamelijk te danken aan een eenmalig positief effect van 45 miljoen euro omzet omdat Colruyt zijn energieactiviteiten onderbracht in een nieuwe vennootschap. Zonder dat effect steeg de nettowinst met 8 miljoen euro. Het jaarmarktaandeel van Colruyt daalde van 32,3% naar 32,2%.
Extra kosten door crisis
De omzet van de detailhandel steeg 1,5 procent tot 7,9 miljard euro. De voedingverkoop profiteerde van de COVID-19-crisis, en het bijhorende hamsteren in de beginperiode. Maar Colruyt boekte ook meer kosten door diezelfde crisis. Er moesten meer uitzendkrachten worden aangeworven om de winkels te bevoorraden. Om dezelfde reden moesten ze meer vrachtwagens inzetten. Daarnaast leidden de veiligheidsmaatregelen voor het personeel en de klanten tot extra kosten.
Minder getankt
De omzet van keten Colruyt in België en Luxemburg steeg 2,2 procent. De omzet van de Okay-, Bio-Planet en Cru-winkels ging 6 procent hoger – zonder COVID-19 was dat maar plus 3,1 procent. De non-foodretailomzet steeg met 6,7 procent. In dit stijgende cijfer is weliswaar voortaan keten Fiets! opgenomen. Bij Dreamland en Dreambaby bleef de omzet nagenoeg stabiel, “als gevolg van de verplichte non-food winkelsluitingen vanaf 18 maart”. Zonder corona is er sprake van 4,4 procent omzetstijging. Colruyt Group stelde vast dat er minder getankt werd bij DATS. Colruyt geeft nog geen prognoses voor 2020-2021. Die zal het bedrijf toelichten op de algemene vergadering eind september.