47fce4157ddec20a84fec5356022f1f1

Celis en witbier: (toevallige) match made in heaven

LEUVEN/HOLSBEEK  – De naam Celis is onlosmakelijk verbonden met het witbier. Dat wordt vandaag nogmaals extra in de verf gezet. Na wijlen Pierre Celis met zijn witte uit Hoegaarden wil naamgenoot (maar geen familie) Kevin Celis het Leuvens witbier opnieuw op de kaart zetten in samenwerking met de Holsbeekse brouwer De Vlier. En de oorsprong? Die ligt in het Leuvense straatje La Vignette. 

Wie thuis is in de bierwereld zal ongetwijfeld een déjà vu gevoel hebben. De geschiedenis herhaalt zich. Ruim een halve eeuw nadat naamgenoot Pierre Celis met brouwerij De Kluis het Hoegaardens witbier nieuw leven had ingeblazen, komt Kevin Celis met zijn interpretatie van het Leuvens witbier. En laat het duidelijk zijn: het is puur toeval.

La Vignette 

Ondernemer Kevin Celis heeft geen achtergrond in de bierwereld. Hij werkte voor verschillende communicatiebureaus zoals TBWA en RCA en runt nu zijn eigen creatieve studio Teeville. Zo’n 3 jaar geleden verhuisde hij van Herk-de-Stad naar Leuven. Samen met zijn vriendin streek hij neer in het straatje La Vignette (omgeving Penitentienenstraat), .Op zich niets speciaal, maar net op dat moment werd ‘Leuven Vlaams’ herdacht en Kevin wilde weten waarom hij in een straat woonde met een Franse naam. In het stadsarchief ontdekte hij dat La Vignette genoemd is naar de vergeten Leuvense brouwerij La Vignette.

De Vlier 

Na een muurschildering (ism  handlettering artiest Geertrui Storms) die verwijst naar de geschiedenis, kreeg het project een vervolg: tussen het  weinige beeldmateriaal zat er een authentiek bierrecept van het La Vignette witbier. Het was door brouwmeester Georges Lacambre neergeschreven in 1851. Met dit recept klopte Kevin aan bij de Holsbeekse brouwerij De Vlier. Samen met brouwer Marc maakten ze hun interpretatie van dit authentieke recept met als resultaat een verfrissend, volmondig witbier van 5,5%.

Crowdfunding 

Oorspronkelijk was het plan om dit bier éénmalig te brouwen, maar het smaakte naar meer. Vandaar dat Kevin een crowdfunding is gestart, om dit witbier nieuw leven in te blazen.