CHINA U23 RED DEVILS YANTAI TRAINING DAY 4 20080730, YANTAI, CHINA: Belgian cook for olympic delegation, Frank Fol pictured during a meal at the hotel after a training session in Yantai, China, Wednesday 30 July 2008. The Belgian Olympic Soccer team is in Yantai, ahead of the Olympic Soccer Competition. BELGA PHOTO VIRGINIE LEFOUR

Denk-en dadentank moet horeca erbovenop helpen

LEUVEN/HOEGAARDEN/BRUSSEL –  Gebundeld onder “horeca next” verenigden zich professionals met diverse achtergronden tot een denk- en dadentank die als doelstelling heeft de horeca op termijn volledig coronaproof te maken. Ook de Hoegaardse groentekok Frank Fol en enkele collega’s met horeca-activiteiten in Leuven en Brussel zoeken actief mee naar structurele oplossingen die de horeca erbovenop moeten helpen. 

Het initiatief organiseert eerst digitale panelgesprekken met enerzijds wetenschappers en academici en anderzijds horecaondernemers. Vanuit het horecaveld kan horeca next een beroep doen op onder meer inzichten van Bart Matthys, managing director van het Brusselse Compass Group Belgilux, Bernard Sironval, co-founder van restaurant Otomat (vestiging in Leuven), Peter Van Praet, oprichter en concept guardian van restaurantketen Bavet (vestiging in Leuven) en Frank Fol, groentekok uit Hoegaarden.

Kwantitatief onderzoek 

Die verworven kwalitatieve kennis en aanbevelingen zullen daarna via een vragenlijst in een grootschalig kwantitatief onderzoek gegoten worden. Daarna gaat horeca next op basis van deze onderzoeksresultaten in co-creatie aan de slag om praktische antwoorden te formuleren die de horecasector moet versterken en beter crisisbestendig moet maken bij een eventuele volgende virusgolf. Horeca next zal praktische aanbevelingen kostenvrij delen met horeca en alle belanghebbende partijen.

Herhaling bevraging 

“Horeca next vertrekt van een leeg canvas om praktische, haalbare antwoorden te vinden waardoor horeca een nieuw elan kan krijgen en  los van politieke of commerciële belangen,” aldus strategisch designer David Claeys. ”Hoe kunnen we voor gasten, medewerkers en leveranciers een veilige, gezonde en gezellige horeca garanderen?,” voegt human resources consultant Dennis Valerius eraan toe. Daarvoor zal horeca next deze kwalitatieve en kwantitatieve bevraging nog drie keer herhalen om nieuwe inzichten te verzamelen en te toetsen aan de nieuwe realiteit. Met name in de post exit fase (juni-juli), een half jaar na de uitbraak van de coronacrisis (september) en bij het lanceren van een adequaat geneesmiddel of, indien eerder, bij de realisatie van een vaccin.