LEUVEN/HALLE/VILVOORDE – Voka Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant verwacht op basis van een wetenschappelijk onderbouwde studie dat de economie het vanaf oktober 2020 terug beter zal doen, dankzij de terugkeer van de exportactiviteit.
De coronacrisis snijdt diep. In Vlaams-Brabant dieper dan in andere regio’s. Dat blijkt uit een wetenschappelijk onderbouwde conjunctuurbarometer die Voka Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant ontwikkelde samen met Guido Van Rompuy, emeritus professor Economie en Methodologie van KU Leuven.
Datamodel
Peter Van Biesbroeck, algemeen directeur Voka Vlaams-Brabant: “Het doel,van deze conjunctuurbarometer: het ondersteunen van onze leden-ondernemingen in het creëren van welvaart in onze regio. Professor Guido Van Rompuy ontwikkelde een algoritme op basis van onder andere parameters uit export, arbeidsmarkt en mobiliteit. In tegenstelling tot de meeste prognoses die uit sentiment ontstaan en terugblikken op het verleden, biedt deze barometer een wetenschappelijk onderbouwd datamodel van de economische toekomst. Een welkom kompas voor ondernemers in deze uitdagende periode”, zegt Van Biesbroeck.
Zaventem
De zware en sterkere terugval van de economie in Vlaams-Brabant is te wijten aan het stilvallen van het passagiersvervoer op Brussels Airport, hetgeen een immense impact heeft op de conjunctuur in Vlaams-Brabant. Passeerden er in maart van dit jaar nog 800.000 passagiers op Zaventem, dan waren er dat in april nog 17.000. In april vorig jaar registreerde de luchthaven nog 2,3 miljoen passagiers. Wat betreft de cargo-activiteit blijft de schade nog enigszins binnen de perken. De volgende zes maanden wordt er een gemiddelde maandelijkse daling van 16% verwacht in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Heropleving vanaf oktober
Op basis van de beschikbare gegevens zal de economie tussen april en oktober terugvallen tot een niveau dat lager is dan tijdens het dieptepunt van de bankencrisis in mei 2009 maar de terugval zal van kortere duur zijn dan destijds. Dankzij de terugkeer van de exportactiviteit na de zomer zal de economie in onze provincie vanaf oktober 2020 het opnieuw beter doen. Voorwaarde van heropleving is een succesvolle afhandeling van de exitstrategie.
Automobielsector
In de automobielmarkt is er tabula rasa in het segment van de personenwagens. Dit fenomeen is, samen met een verdere krimp tot 60% onder het niveau van een jaar geleden voor de inschrijvingen van nieuwe bedrijfswagens, een logisch gevolg van de lockdown. Op korte termijn komt er wellicht een inhaalbeweging als gevolg van het versoepelen van de coronamaatregelen. Het valt te verwachten dat deze inhaalbeweging zich sneller en omvangrijker zal manifesteren voor de bedrijfsvoertuigen dan voor de personenwagens. Voor dit laatste type spelen koopkracht, herstel van consumentenvertrouwen en een veranderde mindset tegenover wagens een grotere rol dan voor het segment van de bedrijfswagens (bestelwagens, vrachtwagens en trailers – geen salariswagens). De vrachtwagens worden veruit het minst getroffen.
Tewerkstelling
De lockdown heeft een zware impact op de tewerkstelling: de totale werkloosheid klimt in de loop van de volgende 6 maanden maandelijks gemiddeld tot ruim 7% boven het niveau van een jaar geleden. Tot vorige maand bleek de coronacrisis de werkloosheidstrends nog niet te beïnvloeden. De impact scheen toen uitsluitend te spelen op het werkloosheidsniveau. De corona- en lockdowninvloed laat zich sinds april veel sterker voelen. Het aantal werkloze mannen en vrouwen nam in april toe met 7.46% respectievelijk 6.81% ten opzichte van maart.
Vacatures
Het valt te voorspellen dat het aantal vacatures de komende 6 maanden 30% lager zal zijn dan vorig jaar. April, de volledige lockdownmaand, heeft duidelijk een grote invloed: het jobaanbod (dit zijn het aantal uitgeschreven vacatures) valt in april 2020 terug tot -8% onder het niveau van maart 2020. Voor het aantal per einde maand nog openstaande vacatures loopt dit verlies zelfs op tot -17%.