Store & supermarket actions – Illustration Belgium, May 2011. A supermarket, a form of grocery store, is a self-service store offering a wide variety of food and household merchandise, organized into departments. It is larger in size and has a wider selection than a traditional grocery store, also selling items typically found in a convenience store, but is smaller and more limited in the range of merchandise than a hypermarket. Modelreleased. Pictures by Jonas Hamers (c) ImageGlobe - checkout - check out - cashier - woman

In welke mate beïnvloedt coronacrisis ons koopgedrag? Comeos zocht het uit

OUDERGEM/LEUVEN/HALLE/VILVOORDE –  Uit de resultaten van een onderzoek, uitgevoerd door Comeos en de Thomas More-hogeschool in de periode van 30 april tot 10 mei, blijkt dat het koopgedrag van consumenten sterk en onmiddellijk gewijzigd is door de coronacrisis.

De bevraging bij 3.000 consumenten werd georganiseerd voor de heropening van de winkels. Uit de resultaten blijkt dat de coronacrisis een onmiddellijke en sterke invloed heeft gehad op ons koopgedrag.

First-time buyers bloemen of planten

In alle leeftijdscategorieën en voor vrijwel alle productgroepen zijn er consumenten die voor het eerst online hebben gekocht. “De groep van first-time buyers is het grootst bij de 60-plussers. Opvallend is dat 50 procent van de 61 tot 70-jarigen voor het eerst bloemen of planten online kocht. Deze productcategorie werd door alle leeftijdsgroepen meer gekocht dan voor de crisis. 71 procent van de consumenten bleef aankopen bij zijn of haar vertrouwde (online/offline) retailers, 44 procent gaf aan gericht te zoeken naar retailer met een fysieke winkel in België. 30 procent zal ook in de toekomst meer online blijven kopen”, luidt het bij de onderzoekers.

Begrip voor langere levertermijn

Bijna 9 op de 10 consumenten (87%) heeft er alle begrip voor dat de levertermijn nu wat langer is. 23 procent is van plan om winkels die ze in de afgelopen periode online ontdekt hebben, fysiek te willen gaan bezoeken. 73 procent kent retailers die tijdens de lockdown met online activiteiten zijn gestart.

Vertrouwen in hygiëne

Iets meer dan de helft van de bevraagde consumenten heeft vertrouwen in de toegenomen hygiënemaatregelen die opgelegd worden in fysieke winkels. “Consumenten geven aan meer te willen winkelen in lokale buurtwinkels en shopping centers te willen vermijden. 42 procent van de consumenten wil liever geen schoenen of kledij passen in een winkel, verbazend genoeg is dit percentage bij 60-plussers significant lager. In Wallonië ligt dit percentage dan weer hoger dan in Vlaanderen of Brussel. Net meer dan de helft van de ondervraagden (52 procent) is ervan overtuigd dat onze manier van winkelen nooit meer wordt zoals voor corona. 29 procent van de ondervraagden geeft aan nu over een kleiner budget te beschikken dan voor de crisis”, luidt het.

Bevraging wordt herhaald 

Thomas More-hogeschool en Comeos zullen deze enquête in de toekomst herhalen om te kijken of we in oude patronen zullen hervallen of we nieuwe gewoonten hebben aangeleerd.

Comeos

Comeos (1978°) vertegenwoordigt de Belgische handel en diensten. De leden van Comeos zijn actief in 18 sectoren en verkopen aan bedrijven of rechtstreeks aan de consument. De bedrijven die lid zijn van de federatie, stellen ongeveer 300.000 personen tewerk.