LEUVEN – De coronamaatregelen zijn krachtig en brengen wel wat teweeg binnen de bedrijven. Iedereen zoekt zijn weg, maar we vinden elkaar ook in die zoektocht. Wat doet de coronacrisis met ons? En hoe beleven onze leden dit? Etion vraagt ondernemers — heel even — stil te staan bij wat dit alles bij hen teweegbrengt. Etion, het forum voor geëngageerd ondernemen, kijkt vooruit met Carla Van Corenland, zaakvoerder van het Leuvense Fisc@advies.
Waar vind jij inspiratie in het omgaan met de coronacrisis?
“Zoals in elke crisis, persoonlijk of maatschappelijk, is veerkracht het codewoord voor mij. Dat was zo toen mijn moeder vorig jaar plots stierf, en dat is nu niet anders. Het zit in ieder van ons, en mijn overtuiging is dat je je veerkracht kunt trainen. Ik weet voor mezelf dat ik veel energie haal uit het leren van nieuwe inzichten, en energie zorgt bij mij voor meer veerkracht. Ik heb de tijd die in het begin van de lockdown vrijkwam, dus besteed aan het volgen van ontelbare webinars, zoals waarschijnlijk zovelen onder ons, die bovendien erg inspirerend werkten. Inspiratie vind ik zeker ook in de verbinding met zowel mijn medewerkers als andere ondernemers. Ondernemers die zichzelf moesten heruitvinden en dat met veel verve deden. Ondernemers die het goed bleven hebben, maar ook klaarstonden om andere ondernemers mee te trekken in hun verhaal. En mijn medewerkers die inventief met de nieuwe situatie moesten omgaan en plots meer ownership vertoonden dan voordien. Heerlijk om zien!”
Hoe motiveer jij je medewerkers om te werken in de nieuwe omstandigheden?
“Mijn medewerkers hebben de lockdown met een zeer positieve mindset aangevangen, en daar kan ik alleen maar trots en dankbaar om zijn. Ze hebben de voorbije weken vrij hard moeten werken, en vaak in moeilijkere omstandigheden dan normaal. E-meetings houden met links een kleuter van 3 jaar en rechts een baby van een paar maanden: je moet het maar doen. En anderzijds is iedereen uiteraard erg blij te kunnen werken, zij hebben de voorbije weken immers ook andere omstandigheden gezien bij sommige van onze klanten. De medewerkers blijven voor een stuk gemotiveerd omdat we mijn inziens bewust en onbewust meer aandacht hebben voor verbinding en het welbevinden van henzelf en hun directe omgeving. We namen de voorbije weken bijvoorbeeld enquêtes af over het remote werken, zodat we konden peilen naar hun ervaringen en uitdagingen in dat kader en zo steeds de vinger aan de pols bleven houden. Elke maandag is het mentaal en fysiek beleven van de lockdown trouwens een vast topic op onze wekelijkse meeting, en op vrijdag houden we WOL-speeddatings. Wij gebruiken WOL of Working Out Loud om — elke week aan een andere persoon — in 5 minuutjes mee te geven wat je commitments zijn voor de volgende week, en waar je eventueel op vastloopt. Dat werkt verbindend, mensen helpen elkaar immers graag in het behalen van doelstellingen.”
Wat zou jou nog kunnen helpen in het ondernemen in tijden van corona?
“Bij ons was niet de uitdaging of we voldoende werk zouden hebben, wij werden als het ware overstelpt met werk. Het voorjaar dat een van de drukste periodes is van het jaar, gecombineerd met coronamaatregelen die onze verschillende regeringen met mondjesmaat communiceerden, was ongekend druk. Een betere communicatie door de verschillende overheden en bij aanvang beter toegankelijke aanvraagsystemen voor de maatregelen was verzachtend geweest.
Welke nieuwe kansen zie je voor jouw organisatie?
“Wij hebben van de nood een deugd gemaakt en het (deels) remote werken blijvend ingevoerd in onze organisatie. Ik merkte na een tijdje in de lockdown hoe sommige medewerkers thuis begonnen te floreren, en de resultaten van de survey bevestigden dat. Medewerkers geven aan efficiënter te kunnen werken, meer tijd te hebben om te bewegen of sporten en een betere life-balance te ervaren. Dat konden we niet negeren! We werkten de afgelopen weken een teamcharter uit rond remote werken, en hebben onze organisatie zelf ook wat aangepast en op punt gezet, zodat we helemaal future proof zijn.”
Bron: Etion.