LEUVEN – Be.Art, een start-up van vier jonge student-ondernemers aan de Leuvense UCLL, brengt binnenkort een zomerse en kunstzinnige kledinglijn op de markt. Bijzonder aan dit eigenzinnige concept is de samenwerking met jonge kunstenaars die in het voetlicht treden met woord en penseel.
Passie voor kunst en ondernemerschap. Dat is de filosofie achter start-up Be.Art. “Be.Art staat voor duurzame kleding met een artistieke touch”, zegt medeoprichter Jonas Indesteege. Samen met Fien Van Mechelen, Lena Swillens en Marie Roelens wil Indesteege van de straten een openbare kunstgalerij maken.
Kunstenaars in het voetlicht
Hoe doen ze dat? Concreet geven ze het penseel aan drie student-kunstenaars uit Leuven en omstreken, die elk binnen hun vakgebied, op een eigen manier hun verhaal brengen op een canvas van textiel. Op de achterkant van de kledij zullen kunstwerken gedrukt worden met elk een eigen techniek zoals houtskool illustraties, aquarel- en acrylschilderingen. Daarnaast geeft een QR code op de mouw van het kledingstuk de kunstenaars het woord. De code scannen levert je een ticket op voor de online portfolio van de artiest.
Nieuwe stap
Deze aanpak bleek vorig jaar al succesvol want de eerste reeks hoodies ging vlot over de toonbank en was uitverkocht. Nu zijn de jonge ondernemers klaar voor een volgende stap met Be.Art: Naast zomerzalige hoodies zal ook een reeks kunstzinnige summerproof T-Shirts verkocht worden. Meer weten? Be.Art.