Kathleen Claes

Etion op de koffie bij Kathleen Claes (JAVA)

ROTSELAAR – De coronamaatregelen zijn krachtig en brengen wel wat teweeg binnen de bedrijven. Iedereen zoekt zijn weg, maar we vinden elkaar ook in die zoektocht. Wat doet de coronacrisis met ons? En hoe beleven onze leden dit? Etion vraagt ondernemers — heel even — stil te staan bij wat dit alles bij hen teweegbrengt. Etion, het forum voor geëngageerd ondernemen, ging (virtueel) op de koffie bij Kathleen Claes, CEO bij The JAVA Coffee Company uit Rotselaar. 

Wat brengt corona bij jou als bedrijfsleider teweeg?

“Zoals de meeste bedrijven zijn we bij The JAVA Coffee Company ook zwaar geïmpacteerd door het coronavirus. Niet alleen hebben we onze eigen koffiebars moeten sluiten, ook onze klanten — waaronder pretparken, hotels, horeca en vele bedrijven — zijn gesloten. Gelukkig hebben we een zeer divers klantenbestand want aan de andere kant blijven de ziekenhuizen, rusthuizen, de retail en onze webshop wel draaien. Hierdoor valt onze omzet niet helemaal weg. We schatten dat onze omzet met 50% zal dalen tijdens deze lockdown-periode.

Hierdoor moesten we wel snel een aantal moeilijke en uiteenlopende beslissingen nemen. We hebben in eerste instantie de productie opgedreven om voldoende stock te hebben om deze onzekere tijden te overbruggen. Je weet maar nooit dat sleutelfiguren getroffen zouden worden door het virus. Ook hebben we relatief snel een aantal medewerkers op economische werkloosheid geplaatst en werden niet dringende investeringen uitgesteld. Als werkgever zijn dit geen aangename beslissingen, maar op zo’n momenten denk je enerzijds aan de gezondheid van je medewerkers, maar ook aan de gezondheid van je bedrijf. Het is ook opvallend dat iedereen anders omgaat met deze onzichtbare dreiging. Als bedrijfsleider moet je je op die momenten sterk opstellen. Je zit zelf met vragen en onzekerheden, maar tegelijkertijd moet je duidelijk en daadkrachtig handelen.”

Waar lig je het meeste wakker van?

“Ik heb tot nu toe nog maar 2 nachten echt wakker gelegen. Vooral de onzekerheid hoe lang dit gaat duren houdt me bezig. De hamvraag is: hoe veerkrachtig is mijn bedrijf? De facturen voor de vaste kosten blijven binnenkomen, maar de omzet zakt weg. Dat geeft natuurlijk spanning op de cashflow. Er zijn klanten die hun facturen niet meer betalen en verwachten dat we in staat zijn om hun schulden zomaar kwijt te schelden. De vraag is dan: hoe lang duurt de crisis nog en gaan deze klanten een doorstart kunnen maken? Gaan zij hun schulden alsnog kunnen aflossen en zal ik mijn facturen kunnen blijven betalen?

Anderzijds denk ik ook vaak aan mijn medewerkers. Hoe kunnen we ze vanop afstand betrokken houden. Mensen die misschien maanden op economische werkloosheid staan, hoe gaan ze reageren op terugkomen en hoe kunnen en zullen we hun hierin maximaal begeleiden? De wereld en het bedrijf zullen veranderd zijn en hopelijk kan iedereen om met die veranderingen. Op HR-vlak heb ik tijdens deze periode veel bijgeleerd. Het is moeilijk om correct naar je personeel te communiceren wanneer de informatie die je krijgt, steeds wijzigt. In mijn onderneming werken we met vijf verschillende paritaire comités, wat de situatie niet eenvoudiger maakt.

Frappant was de vraag van zorginstellingen naar filterpapier om hiervan mondmaskers te maken. Op die momenten sta ik perplex dat dit in onze samenleving nog mogelijk is. Dat maakt nog eens duidelijk hoe belangrijk het is om toch nog productiebedrijven in Europa te houden en dat de globalisering ook zijn gevaren kent.”

Wat leert corona je over je organisatie? 

“Corona leert me heel veel over mijn organisatie. Vooral over wat goed gaat en waar we fier over mogen zijn, maar ook de pijnpunten komen duidelijker naar boven. Ik zie het als een opportuniteit om hieruit te leren. Door de coronacrisis worden we verplicht te focussen op de essentie van ons bedrijf, met name productie en commercialisatie van JAVA-koffie. We zijn dan ook volop bezig met plannen uit te werken van hoe we onze aanpak in de toekomst kunnen verbeteren, zowel de interne als de externe processen. Want één zaak is zeker: we zullen het in de toekomst efficiënter moeten organiseren.”

Waar put je hoop uit?

“Ik put hoop uit de positieve berichtgeving dat de genomen maatregelen effect hebben. Elke avond kijk ik naar ‘De Afspraak’ op Canvas. Het opent mijn perspectief op de genomen maatregelen en de mogelijke gevolgen, doordat ze vanuit verschillende invalshoeken bekeken worden. Dit is mijn vaste afspraak elke avond om up-to-date te blijven, want juiste informatie blijft cruciaal in onzekere tijden. Extra perspectieven geven me inspiratie en hoop, en op die manier haal ik energie uit mijn dagelijkse afspraak. Het is ook mooi om de dankbaarheid van de Belgen te zien en de vele initiatieven die ontstaan in deze tijden. Zo steunen we het project #Clapandact en sporen we ons netwerk aan om te doneren voor het onderzoek naar corona.”

Bron: Etion.