Trooper is een snelgroeiend online shopplatform. Via Trooper kan je bij het online shoppen je favoriete vereniging of goede doel steunen, zonder dat het je iets extra kost. Het zijn de aangesloten webshops die een extra commissie geven. Per aankoop wordt gemiddeld 2 tot 5 percent van het aankoopbedrag gedoneerd aan de vereniging.
Elisabet Lamote, mede-oprichtster van Trooper: “Het verenigingsleven is de maïzena van Vlaanderen, hetgeen wat mensen verbindt en uit hun sociaal isolement haalt. Verenigingen draaien enkel dankzij vrijwilligers die hard werken om de nodige inkomsten te sprokkelen. Met Trooper willen we deze vrijwilligers ondersteunen door op een andere manier centen in hun kas te krijgen.”
Verenigingen getroffen
Net als veel bedrijven, worden deze verenigingen hard geraakt door corona. Lamot: “In deze periode organiseren veel verenigingen normaal fondsenwervingsactiviteiten zoals eetfestijnen, schoolfeesten, fuiven,… Deze worden nu allemaal geannuleerd. Dit heeft een grote impact op het werkingsbudget voor dit en volgende jaren.”
Elien Van den Nieuwenhuijzen van Scouts Gidsen Sint-Godelieve legt uit: “Gisteren zou ons jaarlijks spaghettifestijn plaatsgevonden hebben. Deze inkomsten hebben we nodig voor de bouw van onze nieuwe heem. We zijn bang dat we deze verliezen zullen moeten compenseren door de komende jaren meer in te zetten op het verdienen van geld, in plaats van ons te kunnen focussen op ons hoofddoel: onze leden elke zaterdag een toffe tijd bezorgen”, zegt Elien.
Krachten gebundeld
Opdat verenigingen na corona terug zouden kunnen opstaan, hebben retailers JBC, Torfs, ZEB, ICI Paris XL en Brantano de krachten gebundeld. Met de actie #shopinjekot en steun je vereniging! roepen ze alle Belgen op om hun online aankopen via Trooper te doen en bij voorkeur bij Belgische webshops. Hoe meer mensen dat gaan doen, hoe meer zij het verenigingsleven kunnen steunen.
KSA-verleden
Wouter Torfs: “Ik ben zelf heel mijn leven in de KSA geweest en nog steeds lid van een tennisclub. Ik besef dus maar al te goed dat die verenigingen afhangen van quizzen, eetfestijnen en tombola’s. Daarom vind ik het belangrijk dat we ingrijpen. Bovendien zijn het ook voor retailbedrijven harde tijden. Met deze actie promoten we het online shoppen bij Belgische retailers en steken we als maatschappelijk verantwoord bedrijf het verenigingsleven een hart onder de riem”, zegt Torfs. Zijn collega’s sloten zich hierbij aan.
6000 Troopers
Intussen werd er via Trooper al meer dan 1,5 miljoen euro ingezameld voor de meer dan 6.000 aangesloten verenigingen en goede doelen. Elisabet: “Inschrijven is gratis voor de vereniging. De eerste 75 euro aan inkomsten die ze verzamelen, houdt Trooper als opstartkost.”
Zo’n 400 shops engageerden zich al en steunen Trooper. De webshops kiezen zelf hoe groot het percentage is dat ze willen afgeven per aankoop. Meestal ligt dit tussen de 2 en de 5 procent. “Deze gaat integraal naar de vereniging”, geeft Elisabet mee. “Al deze kleine beetjes samen maken een groot geheel.”