IMG_4040

STIPAR daagt e-commerce giganten uit met duurzame verpakkingen

ROTSELAAR/KEERBERGEN/KAMPENHOUT – Zaakvoerder Brice Margerin (26) wil met zijn bedrijf STIPAR (Latijn voor verpakking) meehelpen aan een betere wereld, waarin er niet langer gewerkt wordt met plastic verpakkingen. Als alternatief introduceert hij duurzame en betaalbare verpakkingsoplossingen bij e-commerce en logistieke spelers of gaat hij op vraag op zoek naar nieuwe oplossingen.

Aan de buitengevel van de bedrijfssite van Glas Vandoren, langs het Hazepad in Werchter (Rotselaar), merk je het niet maar het complex herbergt twee ondernemingen. Naast Vandoren zelf is op de eerste verdieping STIPAR gevestigd, de zaak van Brice Margerin uit Keerbergen.

Grote stappen

Qua visibiliteit mag het nog wat meer zijn maar de jongeman zette intussen al grote stappen. Een tijdje geleden stapelde hij nog verpakkingsdozen in een loods in Kampenhout en deed hij de administratie in zijn bureautje thuis, nu managet hij zijn zaak in duurzame verpakkingsmaterialen in zijn lichtrijk en comfortabel ingericht kantoor/magazijn op locatie. Brice kijkt uit op de heilige weide van Rock Werchter. “We willen iets bijbrengen aan de wereld. Wat we doen is meer dan ondernemen alleen. We brengen een oplossing voor een concreet probleem, de bergen plastic verpakkingsafval,” zegt Brice.

Bergen plastic

Wat Brice inspireerde tot de verkoop van financieel haalbare en duurzame verpakkingsmaterialen voor e-commerce (70%) en logistiek (30%) was de “toestanden” op zijn vorige werk. “In de logistiek heb ik massa’s plastic zien binnenkomen. Echt waanzinnig. Toen besefte ik dat er echt nood is aan duurzame verpakkingsmaterialen en dat bedrijven open staan voor nieuwigheden”, zegt de twintiger.

Duurzame totaaloplossing

In zijn aanbod zitten onder andere ecologisch verantwoorde dozen, papier vullingen, banding papier, papier tape, papier e-commerce zakken,… “We bieden totaaloplossingen aan, gaande van het duurzaam inbinden en verpakken tot het versturen van producten in e-commerce en logistiek”, klinkt het. Voor de productie richt Margerin zich exclusief op Europese verpakkingsmaterialen.  “We mikken op hoogkwalitatieve verpakkingen met het FSC-en het Duitse Blue Angel label” zegt de ondernemer.

Wisselwerking

Brice besteedt heel veel aandacht aan de wisselwerking tussen klant en producent, waarbij STIPAR een faciliterende en oplossingsgerichte rol speelt. “We stappen zelf naar de klant met onze verpakkingen maar tegelijkertijd zullen we met vragen van klanten naar de producenten stappen om te zien of er alternatieve, betaalbare en duurzame oplossingen mogelijk zijn”, weet de zaakvoerder.

Sterke omzetstijging

STIPAR werkt intussen break even. “De afgelopen zeven maanden hebben we elke maand meer dan een verdubbeling van  omzet gerealiseerd. Vorig maand heb ik afgeklopt op ongeveer 200.000 euro omzet. Het gaat erg snel. Doelstellingen stel ik me niet omdat je dan mikt op die targets terwijl je veel meer kan bereiken. In die context probeer ik ook meteen bij de grote e-commerce spelers binnen te geraken”, luidt het. STIPAR heeft klanten in heel België, het buitenland lonkt. “Als ik zie wat ik tot nu toe heb bereikt, zie ik mezelf binnen 5 jaar met verschillende vestigingen in Europa, en dat als een van de leiders in de sector van de innovatieve, ecologische verpakkingsmaterialen. Daar horen natuurlijk werknemers bij. Eigen productie? Dat weet ik nog niet. Dan heb je natuurlijk wel meer in handen om de volledige ketting te controleren”, besluit Brice. Brice kan rekenen op de coaching van zijn vader en oom, zelf leidinggevenden bij ondernemingen.