IMG_4117

Starter van de week: Boost Company

AARSCHOT – Drie mannen en twee vrouwen, onder wie enkele collega’s bij voedingsbedrijf Vaco’s Kitchen, hebben Boost Company opgericht. Het biosappenbedrijf uit Aarschot wil mensen via een uitgebalanceerd biosapje de noodzakelijke dagelijkse porties groenten en fruit bezorgen. Boost Company is onze starter van de week. 

Blozend Kroot, Felle Popeye, Bietekwiet en Golden Zucchini. Het zijn flukse benamingen van enkele biosapjes die startup Boost Company, een initiatief van drie mannen en twee vrouwen uit de regio Aarschot/Herselt/Heist-op-den-Berg, op de markt hebben gebracht.

5 stichtende leden

Boost Company telt 5 stichtende leden: Liesbeth Thiels, Patrick Janssens, Monique Hendrickx, Johnny Vandevelde en Johan Van Wesemael. De voedingssector is hun tweede thuis. “Johan, Monique en ikzelf werken bij voedingsbedrijf Vaco’s Kitchen in Herselt. Patrick werkte daar tot december vorig jaar maar hij is intussen vertrokken naar een ander bedrijf in het Antwerpse”, zegt Liesbeth. Johnny is aan de slag in de vervoerssector. Op termijn wil het vijftal zich voltijds concentreren op de ontwikkelingen van het bedrijf. Door opstartkosten en de moeizame online verkoop is dat nog niet mogelijk. Voorlopig brouwen ze de sapjes voor en na de werkuren.

Opdracht 

Het idee van een eigen bedrijf groeide vanuit een opdracht die gewezen Plant Manager Patrick spreekwoordelijk op zijn bord kreeg. “Hij moest een goedkope, evenwichtige en lekkere maaltijd op de markt brengen. Dat is niet vanzelfsprekend. Tijdens de daaropvolgende brainstorming is dan het idee van een eigen zaak ontstaan. Na al die jaren hebben we heel wat knowhow opgebouwd rond bioproducten. Ook is de kennis van de voedselveiligheidsregels (HACCP) in huis. Niets stond de opstart van Boost Company in de weg”, luidt het.

4 productgroepen

Het vijftal wilde iets lekker, fris en duurzaam maken. En dan komen al snel fruit en groenten ter sprake. Vlees vervang je door noten en zaden. “We waren er relatief snel uit”, zegt Monique. Intussen heeft het bedrijf een twintigtal sapjes in de markt gezet volgens vier productgroepen: Fifty-fifty (helft groenten en helft fruit), Detox (ontgiften van het lichaam), Prestige (producten van de lokale bioboer) en Evenwichtig (maaltijdvervangers met evenwichtige voedingsstoffen), . “In die laatste categorie hebben we bijvoorbeeld het Blozend Kroot. Hierin is witte selder, wortel, rode biet, gember, appel, appelsien, banaan, pompoen, walnoot, pitten en chiazaad verwerkt”, zegt Liesbeth. “Ook de andere sapjes zijn het resultaat van een uitgebalanceerde mengeling van gezonde bioproducten. E-waarden en additieven zijn bij ons uit den boze. Alles is puur.” Boost Company richt zich tot alle doelgroepen. “Heel wat mensen eten te weinig groenten en fruit. Hen willen we voorthelpen. Met onze sapjes krijgen ze dagelijks de noodzakelijke voedingsstoffen binnen. Het zijn volledige porties fruit en groenten in een flesje”, klinkt het nog.

(Meer info onder de foto)

Glas invriezen 

De glazen flesjes van 22 en 45 cl zijn eerder atypisch. Dat is niet zomaar. “Na het brouwen neemt het shock invriezen van het sap een belangrijke plaats in. Hoe dat concreet gebeurt verklappen we niet. Dat is een fabrieksgeheim. Heel wat mensen begrijpen niet hoe we het klaarspelen glas in te vriezen. Dat is een speciaal procedé waar we heel lang hebben naar gezocht”, klinkt het.

Toekomstige projecten

In de pijplijn zitten nog enkele limonades (smaken: vers geperst bio fruitsap, pompelmoes, appel en citroen) gebrouwen met waterkefir. Het product zal worden gefermenteerd op fles. Ook de ontwikkeling van veganistische noten (chocolade)melk, bio yoghurt en ontbijtpotten staan nog op het programma. In samenwerking met diëtisten worden gezondheidsboxen uitgewerkt.

Commercialisering 

Nu al heel wat producten op punt staan, wil Boost Company biowinkels en groothandels aanspreken om hun biosapjes aan de man/vrouw te brengen. Momenteel moeten ze het doen met online verkoop. “Dat gaat eerder moeizaam. Het komt erop aan de mensen te overtuigen van de toegevoegde waarde. Uit de reacties leiden we af dat de bevolking de producten nog niet kent, waardoor ze wat sceptisch staat tegenover ingevroren biosapjes. Daar hopen we snel verandering in te brengen”, zeggen Monique en Liesbeth in koor. Boost Company zoekt partners waarmee kan samengewerkt worden.