IMG_4016

messageON “kleurt” ijsbanen en sporthallen in

BERTEM/LEUVEN  – Het Bertemse print communicatiebureau messageON voert momenteel communicatiecampagnes in verschillende sporthallen en ijsbanen. Het is de bedoeling de plafonds en (ijs)vloeren “in te kleuren” met gigantische commerciële banners en logo’s. Ook in de ijsbaan van Leuven is een dergelijk project van start gegaan. 

De naam messageON zegt waar het op staat. “Het betekent eenvoudigweg een bericht of boodschap plaatsen op iets”, zegt coördinator Elly Van der Elst van messageON. “Dat kan gaan van een plafond over een vloer tot alle vervoersmiddelen. We doen alles wat zichtbaar is voor de mensen, behalve online.” In een wereld waar het principe van “digital first” opgeld maakt lijkt de keuze om exclusief offline te werken opmerkelijk. “Toch niet. Mijn partner en founder Raph en ikzelf komen uit de printwereld. Offline zal altijd blijven bestaan, wat niet wil zeggen dat we geen rekening moeten houden met het online gegeven”, klinkt het.

Condensdruppels op ijs

MessageON realiseerde alvast de volledige “inkleuring” van de ijsbaan van Heist-op-den-Berg. “Dit project is ontstaan vanuit een praktisch en technisch probleem”, zegt founder en gewezen ijshockeyspeler Raph Verrelst. “Van de houten dakspanten in de ijsbaan vielen condensdruppels op het ijs. Die maakten mini stalagmieten die hinderlijk en gevaarlijk waren tijdens het schaatsen. Daarom bedacht ik een plafondoverspanning met dakbanners. Dat was voor de uitbaters van de ijspiste niet goedkoop en dus gaven we bedrijven de mogelijkheid om zo’n banner aan te kopen en daarop te communiceren. Al gauw was het plafond helemaal ingenomen, net als de boarding rondom de piste. Ook onder het ijs voorzagen we berichten en/of logo’s (foto links). MessageON Ice was geboren.”

Navolging 

Andere ijshockeyploegen ontdekten de ingekleurde schaatsbaan van Heist tijdens competitiewedstrijden. Zo ook de Leuven Chiefs, het ijshockeyteam uit de studentenstad. In hun schaatsbaan, aan de Ondernemingenweg in Heverlee,  zijn alvast twee gigantische advertentiedoeken (elk 125m2) bevestigd tegen het dakgebinte. De onderhandelingen met een derde adverteerder zijn aan de gang. “Er is nog plaats voor 9 adverteerders. Ook onder het ijs zal in de toekomst in Leuven kunnen geadverteerd worden met logo’s e/of berichten”, zegt Elly. Ook elders past messageON offline communicatie/advertising toe, zoals op de tijdelijke ijsbaan van Deurne. Binnenkort is ook het plafond van de ijsbaan Antartica in Wilrijk aan de beurt. Andere sporthallen, wenselijk met gebogen dakgebinte, komen in aanmerking. In de toekomst hoopt messagON ook naar buiten te trekken met hun offline campagnes. “Daar hebben we al wat ideeën rond, maar het is te vroeg om daarover te communiceren”, klinkt het.

Duurzaam procedé

Adverteerders moeten ermee rekening houden dat ze intekenen voor een meerjarig contract. Wanneer het ijs eenmaal is gelegd, kan er niet zomaar nog iets worden gewijzigd. Wel is het zo dat ze intekenen op een duurzaam procedé. Een banner voor onder het ijs kan makkelijk 10 jaar mee en er zijn nog voordelen, benadrukt Raph Verrelst: “Wanneer vroeger bijvoorbeeld lijnen werden aangebracht onder het ijs voor ijshockey, gebeurde dat met verf of papier. Nu is het gedaan met sjablonen en uren tekenwerk om de hockeycirkels en lijnen te tekenen. Met een print op het juiste waterdoorlatende materiaal zijn de figuren in het ijs nu herbruikbare elementen geworden. Er is geen giftig verfwater meer bij het verwijderen van het ijs op het einde van het schaatsseizoen.  De dakbanners verhelpen op hun beurt aan condensatieproblemen en zorgen voor een betere akoestiek en betere isolatie. Minder energieverbruik dus”, besluit Verrelst.