BOORTMEERBEEK – Geert Volkaerts (48) uit Boortmeerbeek is een digitale ontzorger. Hij focust op het ontwerpen van kwalitatieve websites op maat die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines en het opzetten van resultaatgerichte advertenties op Google en Facebook. In zijn portefeuille zit ook de doorverkoop van hostingservices. Zijn bedrijf Creavolta is onze starter van de week.
Bijna 40 jaar geleden plantte Geert Volkaerts, Licentiaat Toegepaste Economische Wetenschappen specialisatie Marketing, spreekwoordelijk zijn zaadje in de IT-grond door “Basic” (imperatieve programmeertaal, nvdr.) te installeren op zijn spelcomputer Commodore 64. “Ik ben altijd IT-minded geweest zonder studies in die richting te hebben gevolgd”, zegt Geert. “Al van jongs af ben ik gebeten door de materie. Zo was ik ook bij de early adopters van het internet, en was ik een hele tijd IT’er voor familie en buren.” Digitaal ontzorgen zit blijkbaar in zijn DNA. Die kwaliteit zou hem later nog van pas komen.
Goesting
Maar Volkaerts ging niet aan de slag als IT’er in de privé, de overheid werd zijn werkgever. Strategisch organisatiemanagement (kwaliteit, HR, IT, communicatie,…) was zijn dada. Na zijn uren kreeg het computervirus wel zo goed als vrij spel. De goesting om te ondernemen nam overhand toe. “Van 2004 tot 2012 was ik al webdesigner in bijberoep. Mettertijd is daar ook online marketing bijgekomen. Omdat de combinatie met mijn hoofdberoep niet meer haalbaar was, ben ik er noodgedwongen mee gestopt. Omwille van de zekerheid heb ik toen gekozen voor de overheid zonder de IT-business evenwel uit het oog te verliezen”, luidt het.
Drie vragen
Door zijn drang om te ondernemen en zijn passie voor online marketing besliste Geert toch de deur van de overheid achter zich toe te trekken. Vorig jaar werd hij voltijds zelfstandige. “Ik me voorafgaand drie vragen gesteld: wat doe ik graag, wat kan ik goed en waarmee kan ik geld verdienen. Het antwoord hierop zit in Creavolta. Ik heb me verder gespecialiseerd in webdesign (Drupal en WordPress) en online marketing (SEO en SEA Google en targeting/optimalisatie van Facebook). Voorts treed ik ook op als hostingreseller. Ik noem mezelf een digitaal ontzorger. Waarom? Het gaat met Creavolta meer dan over een campagne en/of een website afleveren. Ik werk met een partnerschap op langere termijn met de nadruk op service en kwaliteit”, zegt de zaakvoerder.
Renault Trucks Belux
Kleinere zelfstandigen deden al snel een beroep op Geert. Momenteel richt hij zich ook op KMO’s. “De directie heeft vaak wel inzicht in het belang van online marketing, maar geregeld hebben ze niet de knowhow in huis of ontbreken de financiële middelen. Maar ik ben ervan overtuigd dat ze een veelvoudige return realiseren wanneer ze me voor enkele uren per week inschakelen voor hun online marketing. De mogelijkheden van online marketing zijn waanzinnig interessant en ik wil met Creavolta ondernemers laten ervaren dat digitale middelen echt ‘werken”, klinkt het. In zijn portefeuille zitten al enkele mooie projecten. Zo werkt Geert onder andere de Google-en Facebookcampagnes uit in opdracht van Renault Trucks Belux.
Termijn
Geert werkt voorlopig alleen. Op termijn wil hij opschalen. “En hierdoor mezelf meer positioneren op strategisch vlak. De sales en de marketing wil ik zeker blijven doen omdat die domeinen me wel liggen. Ik wil een gezond evenwicht tussen het strategische en het operationele. Ik wil niet alleen in mijn business werken, ook eraan”, vertelt de founder nog. In die context is er een grote kans dat Geert mensen aanwerft of inschakelt als freelancer. Het thuisfront, echtgenote An en dochter Margo, staat alvast als één man achter zijn plannen. “Ik moest van Margo nog vertellen dat ze me heel erg steunt en dat ze veel meewerkt”, besluit Geert met een kwinkslag.