thumbnail_image001

Mechanieker in spe doorbreekt “muur” van genderongelijkheid

HALLE/SINT-PIETERS-LEEUW/ASSE – Sleutelen aan auto’s is de grote passie waar Anissa Ringlet (16) uit Halle later haar beroep van wil maken. Maar het vergt voor haar veel moed om op te boksen tegen de vooroordelen in het wereldje. De automechanieker in spe moest bij maar liefst 21 garages aankloppen om een stageplaats te vinden. Uiteindelijk slaagde ze erin om de spreekwoordelijke muur van genderongelijkheid te doorbreken.

De eerste 20 sollicitaties werd ze weggestuurd. “Soms met een smoes en nog vaker met een ronduit seksistische opmerking. Dat sleutelen aan auto’s niets voor meisjes is. Toch zette ik door, ik zie niet in waarom ik geen goede garagist kan zijn omdat ik een meisje ben. Het is fysiek misschien best zwaar, maar ik ken ook veel jongens die niet veel kracht hebben”, vertelt Anissa.

Sterke persoonlijkheid

Uiteindelijk vond de studente een stageplaats bij de BMW-garage Louyet Vandeperre in Sint-Pieters-Leeuw. “Haar sterke persoonlijkheid heeft ons overtuigd. Deze job is echt wat ze wil. Hoewel nog geen vrouwen werken in de garage zelf, wel op andere afdelingen, zag ons technische team haar komst volledig zitten”, zegt verantwoordelijke naverkoop Tom Verschaeren. “We vinden dat we als bedrijf een maatschappelijke rol te spelen hebben. We willen meer doen dan auto’s repareren en verkopen”. Het kostte Anissa bloed, zweet en tranen maar nu mag ze toch sleutelen aan auto’s.

Statistische discriminatie

Moest Anissa 21 sollicitaties doorworstelen, dan waren de Jongens al klaar na drie sollicitaties voor een stageplaats. Tot die bevinding kwam Jana Vaeremans, de verantwoordelijke leertijd voor de Syntra Midden Vlaanderen-campussen van Asse en Aalst, waar Anissa een opleiding volgt. I“Het voorbeeld van Anissa is een typisch geval van statistische discriminatie”, zegt professor en arbeidsmarktdeskundige Stijn Baert (UGent). “De mensen die haar afwijzen, maken een soort van denkfout. Die denken dat omdat er veel meer mannelijke garagisten zijn, zij veel beter kunnen sleutelen aan auto’s dan een vrouw. Of ze denken misschien dat de job wel te zwaar moet zijn voor een vrouw omdat ze ondervertegenwoordigd zijn in de sector. En voor een groot deel van de vrouwen zal die denkpiste ook wel kloppen, maar niet voor elk individu. Dus moeten ze op het CV verder kijken dan naar het geslacht, maar ook naar de werkelijke competentie en motivatie, bijvoorbeeld door die te proberen inschatten via een gesprek.”

Mannelijke sector

“Het klopt dat de autosector een enorm mannelijke sector is”, zegt Pieter Van Bastelaere van sectorfederatie Traxio. “Vooral wat de jobs met een technisch profiel betreft. En toch verbaast dit verhaal van het meisje me enorm. Want onze leden schreeuwen net heel luid om gemotiveerde medewerkers. Het is en blijft een knelpuntberoep.” Van Bastelaere wijst er ook op dat het niet is omdat er weinig vrouwelijke technici zijn, dat de autosector een vrouwonvriendelijk wereld is. “Dat zijn we totaal niet. Kijk maar naar de afdelingen los van de garagevloer zelf. Veel recepties en klantendiensten van garages draaien op vrouwen”, luidt het.

Rolmodel

Door haar verhaal te delen met de wereld hoopt Anissa een rolmodel te kunnen zijn voor andere jonge meisjes.