LEUVEN – De voorbije winterperiode zeggen de modehandelaars in onze regio gemiddeld 3% minder verkocht te hebben dan een jaar eerder. Met betrekking tot de solden zeggen ze (gematigd) positief te zijn. “We zijn positief verrast door de eerste soldendagen”, reageert Peter De Kerpel (48), zaakvoerder van de Leuvense herenkledingwinkel Atelier Roosen.
Minder dan de helft van de bevraagde modewinkeliers (43%) geeft aan dat ze dit winterseizoen minder verkocht hebben dan vorig jaar, terwijl 35% aangeeft evenveel verkocht te hebben. 22% van de modehandelaars gaf aan beter verkocht te hebben. Dat blijkt uit een rondvraag door het onafhankelijk onderzoeksbureau Marketing Development in opdracht van Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, en Unizo.
Mooi aanbod
“Net zoals de vorige jaren speelt het warme najaarsweer de winterverkoop parten”, zegt Chiel Sterckx van Mode Unie. “Meer dan de helft van de modehandelaars geeft aan hier mee rekening gehouden te hebben door hun aankooppatroon bij te stellen. Op deze manier starten ze de solden met minder stock, maar dat wil niet zeggen dat er geen stock meer is.” Ook bij herenkledingzaak Atelier Roosen, aan de Jan Stasstraat in Leuven, werden vorige week vrijdag de schappen bijgevuld. “Er is een mooi aanbod van duurzame en kwalitatieve kledij en accessoires”, zegt zaakvoerder Peter De Kerpel. “Ondanks het mindere weer op vrijdag hebben we toch al heel wat gegadigden over de vloer gekregen voor dat ene mooie stuk. In het algemeen mogen we zeggen dat onze kledij niet bestemd is om weg te gooien nadat je het twee keer hebt gedragen. Onze kleren gaat jaren mee als je er zorgzaam mee omgaat. Ons cliënteel weet dat, en daarom komen ze met plezier terug.”
Aanbod zomerkledij
Voor wat betreft de solden zijn de verwachtingen volgens het onderzoek van Marketing Development gematigd positief. “67% van de handelaars geeft aan dat ze dezelfde soldenverkoop verwachten als in januari 2019, 28% denkt minder te zullen verkopen. Gemiddeld wordt de soldenverkoop 2,4% lager geschat in vergelijking met de winterkoopjes vorig jaar. Dat cijfer is iets beter dan de vorige jaren, modedetaillisten zien het weer kouder worden en zijn hierdoor optimistischer. Peter De Kerpel ziet nog een andere weerkerende trend. “Modeliefhebbers vragen bij ons nu al geregeld naar zomerkledij. Om daarop in te spelen zorgen we ervoor dat we tijdens de solden al de eerste leveringen van de zomer binnenkrijgen. Dat gaat dan over de topmerken Stone Island en Ralph Lauren en nog een derde, nieuw merk. Het zijn stuk voor stuk gewilde brands. Het gebeurt dan ook geregeld dat mensen niet-gesoldeerde stukken en gesoldeerde stukken samen aankopen”, besluit Peter.
Gemiddeld starten zelfstandige modedetaillisten met met 20 tot 30% korting.