Marc_Fauconnier-5

Fauconnier nieuwe stem communicatiebureaus

SINT-PIETERS-WOLUWE/LEUVEN/HALLE/VILVOORDE – Marc Fauconnier, Executive Chairman bij creatief bureau FamousGrey, is door de raad van bestuur van The Association of Communication Companies (ACC) met unanimiteit verkozen als nieuwe voorzitter. ACC is de koepel van de communicatiebureaus in België en telt vandaag 133 leden.

Het mandaat van Fauconnier gaat in vanaf januari 2020. Hij volgt Erwin Jansen op, CEO Wunderman Thompson, die de voorbije drie jaar ACC verder uitbouwde en professionaliseerde. Ik ben zeer blij en ook vereerd om tot voorzitter van ACC te zijn verkozen”, vertelt Fauconnier. “Ik zal mij met een positief verhaal focussen op het herpositioneren van onze creatieve sector als gangmaker van de economie, met een businessmodel dat synoniem staat voor verandering. Als sector moeten we een nieuw speelveld ontwikkelen waarin we onze historische sterkte, namelijk creativiteit, combineren met een visie op de toekomst. Onze hernieuwde doelen zijn dan ook zonder twijfel: economische waarde creëren en zichtbaar maken. Merken transformeren. En verantwoordelijkheid opeisen door onze creativiteit in te zetten voor change en transformatie.”

Uitdagingen 

De aanstelling van Marc gaat gepaard met een visienota die de basis zal vormen voor een transformatieproces van de sector de komende jaren. Hij vertrekt hierbij van enkele grote uitdagingen die de sector vandaag ondervindt: technologische revoluties die de relatie tussen bedrijf en klant hertekenen, merken die op nieuwe en duurzame manieren connecteren met hun klanten, creatieve bureaus die zich vandaag te weinig positioneren rond verandering en te vaak vertrouwen op recepten uit het verleden en de steeds groter wordende concurrentie van consultants, de adverteerder zélf, mediabedrijven en partijen zoals Google en Facebook.

Vandepoel 

Fauconnier zal in zijn nieuwe functie als voorzitter intens samenwerken met Johan Vandepoel, CEO van ACC. Beiden werkten in het verleden al samen bij BBDO.