SINT-GENESIUS-RODE/LEUVEN/HALLE/VILVOORDE – De bestuurders van elektrische wagens in ons land zijn gemiddeld 46 jaar en man. Ze leggen gemiddeld 90,4 km per dag af met hun elektrische wagen en 1 op de 3 laadt zijn of haar voertuig thuis op aan een normaal stopcontact. Dit zijn enkele van de meest opmerkelijke resultaten van het onderzoek dat technologieleverancier Powerdale de voorbije maanden in samenwerking met de VUB liet uitvoeren bij 279 Belgische e-drivers.
Heel wat bestuurders waagden al de overstap naar ‘elektrisch rijden’. De ervaring van deze ‘early adopters’ is van cruciaal belang om zicht te krijgen op de uitdagingen van morgen. Daarom nam Powerdale, ontwikkelaar en leverancier van technologieoplossingen voor de sector, het initiatief om het gedrag en de gewoonten van de Belgische e-drivers te laten onderzoeken. Het bedrijf uit Sint-Genesius-Rode werkte hiervoor samen met MOBI, de onderzoeksgroep van de VUB die zich bezighoudt met mobiliteitsvraagstukken. Hun onderzoek ging afgelopen zomer van start.
Twee op drie hoofdwagen
De resultaten van het onderzoek zijn nu beschikbaar. Ze leveren heel wat inzichten om toekomstige beslissingen in verband met e-mobiliteit te onderbouwen. Een van de meest opvallende resultaten is onder meer dat 69 % van de elektrische wagens in het gezin de hoofdwagen is. De bestuurders leggen met hun elektrische wagen gemiddeld 90,4 km per dag af. Ze dienen dus niet zozeer als tweede wagen of hobbywagen voor kortere afstanden. De voertuigen worden veel meer als hoofdwagen gebruikt en beschouwd.
4 op 5 bedrijfswagens
Daarnaast zijn 83,5 % van de e-voertuigen bedrijfswagens en zou 1 op de 2 e-drivers privé dezelfde wagen aankopen. Dit zou eventueel verklaard kunnen worden door het feit dat milieuvriendelijkheid de hoofdreden is bij zowel de aankoop van een bedrijfs- als privaat voertuig. Ten slotte blijkt volgens het onderzoek ook dat een elektrische wagen niet altijd een dure investering in laadinfrastructuur vereist. Dat gegeven wordt bekrachtigd door het feit dat 1 op de 3 bestuurders thuis aan een gewoon stopcontact oplaadt.
Weetjes
De helft van de ondervraagde e-drivers bezitten fotovoltaïsche zonnepanelen, bijna twee derde van de e-drivers wordt door familie en vrienden beschouwd als een autoliefhebber, 56% van de e-drivers woont in Brussel-stad, Antwerpen, Halle-Vilvoorde en Waals-Brabant. Voor een snelle herlaadbeurt (20 min., goed voor 60 kwh en 300 km) is de gemiddelde e-driver bereid 21,9 euro neer te tellen. Wie met een Tesla rondrijdt wil gemiddeld iets minder (20,4 euro) betalen dan diegene die niet met een Tesla rijdt (25,50 euro).
Powerdale
Powerdale is technologieleverancier voor elektromobiliteit en energiemanagement. Het Belgische bedrijf levert ook laadpunten voor de publieke, bedrijfs- en residentiële markt. Verder ontwikkelt Powerdale software voor mobiliteitsservices en het beheer van laadinfrastructuur, en biedt het intelligente load managementoplossingen.