HERENT – De directie van Hotel Hungaria stapt in het kapitaal van het bedrijf. Samen met de huidige aandeelhouders wordt 1,5 miljoen euro in de onderneming gepompt.
Het verworven kapitaal, 1,5 miljoen euro, dient om het transformatieproces van de afgelopen jaren en de toekomstige groei te financieren. Hotel Hungaria evolueerde de voorbije twee jaar van een tv-productiehuis naar een media- en marketinghuis met de focus op storytelling.
Transformatieproces
Dat transformatieproces kostte Hotel Hungaria drie miljoen euro. De Investeringen waren vooral gericht op het aanwerven van tientallen nieuwe profielen uit de marketingwereld en de digitale wereld, het professionaliseren van de ondersteunende diensten, en het inzetten op nieuwe merken, producten en genres (fictie). Koken kost veel geld, wat in het vorige boekjaar leidde tot een onderfinanciering. ““Transformeren is heftig, en de voorbije periode was dan ook best pittig voor onze organisatie. Maar als je die keuze eenmaal hebt gemaakt en je dan nog mensen uit het bedrijf hebt die dit kunnen verwezenlijken én als kers op de taart ook nog mee willen investeren, dan voelt dat goed aan”, zegt Bart Verbeelen van Hotel Hungaria. Door bancaire ondersteuning en de kapitaalsverhoging wordt die onderfinanciering weg gemasseerd. De drie nieuwe aandeelhouders, CEO Jeroen Van Haele, Business Director Claire Selis en CTO Olivier Struyven, verwerven samen 27,3%.
Dynamiek
Door het veranderend kijkgedrag van de consument voelden de huidige aandeelhouders twee jaar geleden al dat het businessmodel – het produceren van tv-programma’s voor lineaire tv-zenders – limieten kende. Ondertussen zette de disruptie zich door in het medialandschap en heeft deze een zware impact op de sector: commerciële zenders zagen de inkomsten dalen en implementeren nieuwe modellen. Zo kondigde DPG Media vorige maand nog een versnelling aan van hun transformatieplan dat inzet op streaming. VRT vreest bij een volgende besparingsronde nog strenger te moeten snoeien in het aanbod.
Lange-termijn-relevantie
Om hier als Hotel Hungaria tijdig op te anticiperen, kozen aandeelhouders en management voor de transformatie naar een media- en marketinghuis dat zich op nieuwe afzetmarkten richt door differentiatie en innovatie. Differentiëren: media- en marketinghuis met focus op storytelling. Shell is al lang geen olie- of gasbedrijf meer, maar een energieconcern. Toyota zal op termijn geen auto’s meer verkopen maar mobility. Ook voor Hotel Hungaria was het belangrijk om de kernactiviteiten te verruimen en te zoeken naar een lange-termijn-relevantie.
Cijfers
De transformatie legde het bedrijf geen windeieren: waar Hotel Hungaria de voorbije jaren als tv-productiehuis een omzet had van gemiddeld vier tot vijf miljoen euro, zal het bedrijf dit jaar een omzet van meer dan 10 miljoen euro neerzetten. Nu al maken de nieuwe activiteiten veertig procent van de omzet uit, in de toekomst moet dat zestig procent worden. Rekening houdend met het goed gevulde orderboek, mikt het bedrijf voor 2020 op 14 miljoen euro omzet. Bij Hotel Hungaria werken een 60-tal personen. Hotel Hungaria werd opgericht in 2009 en is momenteel gevestigd in het historische NIR-gebouw in Veltem-Beisem (Herent).