ZEMST – Het Zemstse bedrijf Gucopia heeft een digitaal platform op de markt gebracht dat kmo’s de kans biedt om hun aankoopkosten te drukken. De “Groupon voor ondernemers” levert de doelgroep permanente kortingen bij leveranciers zoals Telenet, BMW en Esso.
“Kleinere bedrijven betalen vandaag minstens de helft meer voor onder andere kantoormateriaal, multimedia, tankbeurten en telecom dan grote internationale bedrijven”, luidt het bij Gucopia.
Direct kortingen
Om aan die “handicap” een mouw te passen lanceerde Gucopia het gelijknamige platform. Intussen maken 350 kmo’s gebruik van het systeem voor de bestellingen bij leveranciers zoals Telenet, BMW, HP en Esso. “Het grote verschil is dat kmo’s niet moeten wachten op bestellingen van collega’s om de kortingen binnen te halen”, klinkt het.
ai
Om budgetoverschrijding te voorkomen is in het platform een limiet ingevoerd. Intussen wordt ook gewerkt aan de integratie van ai die autonoom denkende voorraadkasten op gang moet brengen.
Business model
Gebruiken betalen niets voor de bestellingen. Wil je als kmo een geavanceerde dienstverlening, dan staat hier tegenover wel een kost. “Het revenue model van Gucopia is evenwel gebaseerd op een commissie die het bedrijf krijgt van de preferred partners. Deze commissie is gebaseerd op het jaarvolume dat via Gucopia wordt besteld. De relatie met onze leveranciers resulteert in een win-win. Omwille van de digitalisering van het bestelproces is er minder overhead nodig voor de behandeling van de orders”, luidt het nog.