IMG_1733

“Fashion Walkers” spotten levende modellen in etalages

DIEST – In het commerciële hart van Diest vond zaterdag de Fashion Walk plaats. Shoppers maakten tijdens een wandeling kennis met de eerste stukken van de herfst-en wintercollectie van een dertigtal modezaken. Passanten genoten van een hapje, een drankje en levende modellen in de etalage. Een overrompeling werd het niet maar  volgens het stadsbestuur is dat niet de bedoeling. 

In de retailwereld is de overbrugging van de zomer naar de herfst een uitdaging. in het hoofd van de klanten waart de zomer nog rond of de start van het nieuwe schooljaar met bijhorende kosten houdt hen thuis van een namiddagje shoppen. Het zachte nazomerweer helpt ook al niet om de klant naar de boetiek te lokken.

Fashion Walk 

Om de drempel te verlagen organiseerden ze in Diest de derde editie van de  Fashion Walk. Bezoekers konden bij een dertigtal deelnemende modezaken de eerste stukken van de herfst-en wintercollecties ontdekken. Ook kledingzaak Hoops langs de Koning Albertstraat was van de partij. “Het is de bedoeling dat de deelnemende zaken hun klanten behandelen als VIP’s”, zegt zaakvoerder Dieter Theys (30) van Hoops.  “We bieden de gasten een hapje en een drankje aan en bij een aankoop krijgen ze een klein cadeautje mee. Voorts is de deelnemende handelszaken gevraagd een levend model te voorzien in de etalage. Bij Hoops kan dat niet maar dat hebben we ondervangen met een rode loper en een levend model in de winkel.”

Twist 

Hoops biedt dames-en herenkledij met een twist aan. “De inspiratie hiervoor haalden we in Nederlandse boetieks, waar leuke prints en afwisselende kleuren vlot over de toonbank gaan”, luidt het. Magere en volslanke dames en heren vinden hun gading bij Hoops. “Onze kledij is hierop voorzien. Je bent wie je bent, en dat willen we onze klanten ook meegeven”, luidt het.

Vibe 

Dieter verhuisde in april dit jaar Hoops van Westerlo naar Diest. “We hadden hier een goede start met het event Ladies CityDeluxe. De vibe zat meteen goed. Dergelijke initiatieven helpen de  handelaars dan ook om hun producten en diensten in de kijker te zetten. In de toekomst zullen we het stadsbestuur dan ook blijvend ondersteunen om van initiatieven zoals Ladies CityDeluxe en Fashion Walk een succes te maken.”

Geen overrompeling 

Tijdens de Fashion Walk was het niet over de koppen lopen. “Het is niet de bedoeling een overrompeling te creëren”, reageert Maurits Vande Reyde, schepen van Lokale Economie (Open Vld). “Met de Fashion Walk trekken we net de mensen aan die doelgericht hun inkopen willen doen. Dus eigenlijk hebben we een redelijk positief beeld over het event dat de modezaken in de kijker wil plaatsen.”