1909 Wim van Buggenhout

Uitgeverij onderscheidt innovatieve onderwijsideeën

LEUVEN/LONDERZEEL – Uitgeverij Van In heeft twee innovatieve onderwijsideeën uit onze provincie onderscheiden. In de categorie lerarenopleiding lager onderwijs trok Jochen Van der Stighelen die studeerde aan UCLL in Leuven, aan het langste eind. In het secundair onderwijs was het idee van Wim Van Buggenhout van GTI Londerzeel de laureaat. Op 11 september aanstaande wordt de grote winnaar bekendgemaakt. Die mag op studiereis naar Finland. 

Uitgeverij Van In maakte de drie winnaars van de INnovation Awards bekend. Deze erkenningen zet innovatieve onderwijsideeën in de kijker.

Creatieve rups 

Jochen Van der Stighelen volgde vorig academiejaar de lerarenopleiding Lager Onderwijs aan de UCLL in Leuven. Zijn idee wil de motivatie van de leerlingen verhogen met een creatieve rups. Het ingediende project betreft een ‘actie-onderzoek’ over de invloed van de motivatie van de leerlingen. Op het einde van elke lesdag creëren de leerlingen een algemene creatieve verwerking van wat ze geleerd en gedaan hebben.  Concreet krijgen de leerlingen van de derde graad lager onderwijs elke dag één onderdeel van een ‘creatieve rups’. Op het einde van elke lesdag geven ze op een creatieve manier in wat ze bijgeleerd en onthouden hebben van de leerstof van die dag, met symbolen, kernwoorden, of hoe ze zelf willen. Deze ‘creatieve rupsen’ blijven zichtbaar in de klas omdat ze ook kunnen dienen als zelfgemaakte ‘onthoudwijzers’. Het doel van het onderzoek is de invloed te meten op de (soorten) motivatie van de leerlingen.

Algen kweken

Wim Van Buggenhout van GTI Londerzeel won met “Een STEM voor algen”. Dit project voor het secundair onderwijs illustreert hoe algen volledig binnen STEM (Science – Technology – Engineering – Mathematics) passen. Het is een groots vakoverschrijdend project voor de leerlingen van de studierichting ‘Industriële Wetenschappen’ (‘IW’), voor de derde graad. Het is de bedoeling dat de leerlingen in een zelfgemaakte groeibox algen kweken in gecontroleerde omstandigheden om zo de optimale groeiparameters van verschillende algensoorten te achterhalen. De verschillende aspecten van STEM komen in dit project uitgebreid aan bod. Zo hanteren de leerlingen de wetenschappelijke onderzoeksmethode (STEM), maken ze zelf de groeibox met led-strips en temperatuursensoren (STEM) en bestuderen ze bijvoorbeeld de algengroei, die volgens een exponentiële curve verloopt (STEM). Vier leerlingen van de 6IW-klas in kwestie, geraakten zo in de ban van het project dat ze hun gip (geïntegreerde proef) maakten rond algen. Ze wilden een circulair proces bouwen als deeloplossing voor de klimaatcrisis. Concreet was het enerzijds de bedoeling CO2 uit uitlaatgassen af te zonderen in een filter, en anderzijds algen te kweken en te oogsten, gevolgd door de extractie van olie uit de algen om vervolgens biodiesel te produceren.