BRUSSEL/HALLE/VILVOORDE – De zogenaamde kilometerheffing die Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt vooropstelt, is volgens Voka Metropolitan een slim verpakte tol die door haar eenzijdige toepassing vooral de Vlaamse pendelaars treft en Brussel minder aantrekkelijk dreigt te maken voor bedrijven.
“Wij pleiten voor een samenwerkingsakkoord tussen de gewesten, zeker Vlaanderen en Brussel, om de mobiliteitsknoop te ontwarren. Bovendien moet elke vorm van rekeningrijden ook gepaard gaan met maatregelen voor openbaar vervoer, overstapparkings, fietssnelwegen enzovoort. Eenzijdig het autogebruik viseren en dan nog vooral voor pendelaars, is niet de weg vooruit”, zegt Jan Van Doren, directeur van Voka Metropolitan.
Economische agenda ver zoek
Voka Metropolitan, de ondernemersorganisatie die de belangen van de bedrijven in Brussel en de Vlaamse rand behartigt, heeft ernstige bedenkingen bij de uitspraken van kersvers minister Van den Brandt. “Het Brussels regeerakkoord is sociaal en groen, maar de economische agenda is ver te zoeken. De eerste aankondiging van een Brussels minister in deze regering lijkt de bedrijven en de -hoofdzakelijk Vlaamse –pendelaar niet te ondersteunen”, aldus Jan Van Doren.
Overleg?
Aanleiding is het vooropgestelde plan voor een autoheffing die Brussel op eigen houtje zou invoeren tijdens deze legislatuur. “In het regeerakkoord stond dat er in overleg met de andere gewesten een intelligente kilometerheffing ingevoerd zou worden. Wij missen twee zaken: overleg en een intelligente kilometerheffing”, aldus Van Doren. Eenzijdig een stadstol invoeren dreigt een extra drempel op te werpen voor wie in Brussel wil komen werken. Want voor de Vlamingen wordt de tol niet gecompenseerd via de autofiscaliteit. “Wie het moeilijker maakt voor pendelaars om naar Brussel te komen, zorgt dat het voor bedrijven minder aantrekkelijk is om in Brussel te investeren. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?”, vindt Van Doren. Tegelijk vraagt Voka Metropolitan ook aan de Vlaamse onderhandelaars om een slimme kilometerheffing op de agenda te plaatsen en in overleg te treden met Brussel.