LEUVEN/HALLE/VILVOORDE – De zomersolden zitten erop. Modehandelaars kijken met een positief gevoel terug naar de voorbije soldenperiode en zijn tevreden over het resultaat. Dat zeggen Mode Unie en Unizo na een bevraging bij 200 modehandelaars.
Volgens Mode Unie en Unizo is er sprake van een gemiddelde omzetstijging van 2% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. “Door het mooie zomerweer hadden consumenten zin om zomeritems te shoppen en dat zien we duidelijk in de verkoopcijfers. Vooral echte hoogzomeritems zoals lichte topjes, rokken, shorts en sandalen deden het goed. De lingeriesector had de beste solden, met een grote verkoop van zowel badmode als lingerie”, aldus Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie.
Snikhete dagen
Op de twee warmste dagen, waar het kwik op sommige plaatsen boven de 40 graden steeg, zag Mode Unie een forse daling in de verkoop. Algemeen genomen was er een daling in de verkoop van -40% op deze dagen. Heel wat modezaken pasten hun openingsuren dan ook aan op deze dagen of sloten de winkel. Tijdens de volledige warme periode zetten modehandelaars in op het verkoelen van hun klanten: gratis frisse dranken, airco, een ijsje: de klant ondervond in de winkels niet veel last van de hittegolf.
Uiteenlopend geluid
Het positieve soldencijfer is zeker en vast een opsteker voor de sector. De voorjaarsverkoop kende immers nog een omzetdaling van 4,7%. Al is er bij de retailers zelf niet altijd een zelfde geluid te horen. “Het is een heel slecht seizoen geweest”, zegt Hilde Swevers van lingeriewinkel Anna Corneel bij de collega’s van ROB TV. “We hadden gehoopt nog een deel goed te maken tijdens de zomersolden maar dat is niet gelukt.” Kledingzaak LIV Leuven sloot de soldenperiode wel af met een positief gevoel. “Ondanks de hittegolf zijn de solden bij ons goed verlopen”, vertelt uitbaatster Hedwige Bontidean . “Mensen hadden echt wel zin om vakantiekledij te komen kopen.”