LEUVEN – Het nieuwe design van het blikje Jupiler is het werk van het Leuvense ingenieursbureau Diabatix in samenwerking met bierbrouwer AB InBev. Het nieuwe design moet het bier langer koel houden.
“Langer koud” heet het nieuwe design van het blikje Jupiler. De realisatie is een samenwerking van het Leuvense ingenieursbureau Diabatix en bierbrouwer AB InBev. Het blikje is onderaan geribbeld. Niet toevallig. “Ons geoptimaliseerde blikontwerp heeft een uniek geribbeld patroon dat de stroomlijnen van lucht die langs het blik stroomt onderbreekt”, vertelt Roxane Van Mellaert, hoofd operationele zaken bij Diabatix. “Dit verandert de snelheid waarmee de lucht reist en introduceert een isolatielaag rond het blik, wat betekent dat het bier binnenin langzamer opwarmt.”
Mooie uitdaging
Voor Diabatix was de ontwikkeling van het nieuwe design een mooie uitdaging. “We zijn gewend om elektrische auto’s en elektronica koel te houden. Daarom was het een fascinerende uitdaging om onze artificiële intelligentie toe te passen op het bierblikje van Jupiler. We zijn enthousiast over het nieuwe ontwerp dat het bier langer koel houdt “, zegt Lieven Vervecken, CEO van Diabatix.
Diabatix
Diabatix, gevestigd aan de Interleuvenlaan in Heverlee, werd opgericht in 2016 door Lieven Vervecken, Joris Coddé en Sander Op De Weegh, voorzitter van de raad van bestuur. Vorig jaar realiseerde de onderneming een omzet van 250.000 euro. Diabatix werkt voor klanten op de Europese en Amerikaanse markt.