MERCHTEM/LEUVEN/HALLE/VILVOORDE – De zomerkoopjes zijn alweer van start gegaan. Koopjesjagers trekken door onze winkelstraten in de hoop die ene slag te slaan of een stapel kledingstuks op de kop te tikken met een stevige korting. Tijdens dat shoppen ergeren de klanten zich aan enkele zaken. Dat blijkt uit de resultaten van een onderzoek van kledingketen ZEB.
Welke ergernissen ervoeren de soldenjagers volgens het onderzoek?
Te lange wachtrijen
Uit de enquête blijkt dat maar liefst 18% van de soldenjagers ‘te lange wachtrijen’ beschouwt als de grootste bron van ergernis tijdens het shoppen.
Maat/kleur
Een andere grote frustratie van de koopjesjagers is de grote teleurstelling wanneer de maat of kleur die ze zochten niet meer beschikbaar is. Hoewel dit onlosmakelijk met de solden verbonden is, blijkt 12% van de shoppers zich hierin op te winden.
Onvoldoende personeel/persoonlijk advies
Als laatste geeft 11% van de shoppers aan dat er tijdens de solden vaak onvoldoende personeel ter beschikking is. Ook geven de klanten te kennen dat ook tijdens de solden persoonlijk advies gewenst is om hun outfit tot in de puntjes af te werken. Zelf op zoek gaan naar het gepaste kledingstuk is niet de favoriete bezigheid van de soldenjager.
Oplossingen
Omdat frustraties de kooplust nefast beïnvloedt, heeft ZEB enkele maatregelen uitgewerkt: in dertien winkels zijn intussen selfscan kassa’s geïnstalleerd. Om de uitdaging van de beschikbaarheid van maat/kleur het hoofd te bieden introduceerde de kledingketen een interactieve kiosk die de klant de volledige ZEB voorraad toont. Ten slotte werden flexi-jobbers en jobstudenten ingezet om het tekort aan personeel op te vangen, en werd er geïnvesteerd in coachings en opleidingen om de gepersonaliseerde koopervaring te optimaliseren.