HERENT/LEUVEN – Het bedrijf Rein4ced (2015°) heeft een fietskader uit carbon ontwikkeld dat onbreekbaar zou zijn. Voor de productie van de kaders opende het Herentse bedrijf een productiesite langs de Diependaalweg. Dat moet leiden tot een terugkeer naar Europa en België van de kaders die nu handmatig geproduceerd worden in Azië. Dat meldt Belga.
Rein4ced is een spin-off van de KU Leuven en gevestigd in Winksele, deelgemeente van Herent. Het bedrijf beweert het eerste onbreekbare carbon te hebben ontwikkeld voor racefietsen. “Dat danken we aan het gebruik van een nieuw metaalvezel”, zegt Rob Snoeijs, manager van Rein4ced. De nieuwe technologie, aangebracht in heel kleine entiteiten, maakt de frames robuuster en minder onderhevig aan slijtage. “Zonder een toename van gewicht”, stelt Snoeijs. Fietskaders uit carbon danken hun wereldwijde doorbraak onder meer aan het vederlicht materiaal, een must voor profs en de meer fanatieke recreanten. De huidige carbonframes zijn evenwel broos en erg gevoelig. Lange tijd merkt de renner niets van scheurtjes in het carbon door op het eerste gezicht onschuldige contacten. Deze scheurtjes kunnen plots leiden tot een breuk van het frame, met alle gevolgen van dien voor de renner.
Onbreekbaar composiet
Leuvense wetenschappers hebben een onbreekbaar composiet uitgevonden. “Dat materiaal elimineert het plotse en dramatische falen van fietskaders uit carbon, die het leven van de fietsers potentieel in gevaar brengen”, stelt chief product officer Dave Luyckx. “Het nieuwe materiaal combineert carbon met fijne staalvezels, waardoor fietsers beschikken over maximale performantie met verbeterde veiligheid en duurzaamheid.” De traditionele ontwerpers van fietskaders, met België en Italië op kop, laten de productie al jaar en dag gebeuren in Azië. Daar worden ze goedkoop en handmatig vervaardigd.
Geautomatiseerde productielijn
In de volledig geautomatiseerde productielijn in Herent nemen robots het werk over. “Het aspect van de lage loonkosten komt daardoor te vervallen”, zegt CEO Michaël Callens. “Een shift naar geautomatiseerde productie ligt binnen handbereik. Dat betekent een terugkeer naar de bakermat van het fietsen. Onze fabriek is uitgerust met de meest moderne machines. We starten de productie met een jaarlijkse capaciteit van 20.000 fietskaders. Fietsmerken uit de Europese Unie profiteren van significante logistieke voordelen en meer flexibiliteit en efficiëntie”, stelt Callens.
Aanloop naar Tour De France
De inhuldiging van de productiesite vond niet toevallig plaats vier dagen voor de start van de Ronde van Frankrijk in Brussel. Alle profteams in de Tour rijden op fietsen die geproduceerd werden in Azië. Rein4ced hoopt vanaf eind dit jaar te kunnen leveren aan fietsconstructeurs die de dienst uitmaken aan de top van het professionele wielrennen. “We zijn in vergevorderde gesprekken met toonaangevende fietsmerken”, zegt CPO Luyckx. Bij Rein4ced werken momenteel een tiental vaste krachten. Op termijn zal dat aantal groeien tot 45 equivalenten. Met de bouw van de fabriek is een miljoeneninvestering gemoeid. Behalve steun van Vlaanderen stopten ook Gemma Frisius, Finindus, Innovation Fund en het management geld in de onderneming.