Bart Smeets en Jonas Tundo

Dataroots slaat toe op arbeidsmarkt

LEUVEN  – Dataroots, gespecialiseerd in AI en machine learning, zal tegen eind september dit jaar veertien nieuwe medewerkers aan boord hebben gehaald. Dit extra talent is volgens de start-up nodig om te beantwoorden aan de vragen van nieuwe klanten, zonder in te boeten op kwaliteit en dienstverlening. “Bovendien wil Dataroots de komende jaren uitgroeien tot een competence center”, zegt oprichter Jonas Tundo.

Kampen heel wat bedrijven met een arbeidskrapte, dan is daar bij de Leuvense start-up Dataroots weinig van te merken. Niet minder dan 350 kandidaten postuleerden voor een job als datascientist of data engineer. Door specifieke opleidingen aan de universiteiten is er een groot aanbod van datascientists op de arbeidsmarkt. Na selectieprocedures zal Dataroots tegen eind september dit jaar veertien nieuwe krachten aan boord hebben gehaald. “Sinds begin dit jaar tekenden reeds veertien nieuwe medewerkers een contract”, vertelt oprichter Bart Smeets. “Zes hiervan gaan in september aan de slag. In totaal zullen we dan met 28 zijn, een verdubbeling van ons team.”

AI competence center

Het aantal aanwervingen dat Dataroots dit jaar doorvoert is volgens het bedrijf aanzienlijk. “Enerzijds is het een kwestie van vraag en aanbod”, zegt oprichter Jonas Tundo. “Onze diensten en oplossingen zijn in trek maar dit mag niet ten koste gaan van onze dienstverlening en de kwaliteit van onze oplossingen. Anderzijds willen we op termijn uitgroeien tot een echt competence center op vlak van AI. Hiervoor moet je van alle markten thuis zijn. We zijn momenteel voornamelijk actief in finance, maar in alle sectoren is er vraag naar onze oplossingen. We willen ook hier onze expertise en ervaring uitbouwen en bedrijven helpen om meer te bereiken dankzij AI en machine learning.”

Opleidingscurriculum 

Om deze aanwervingen op te vangen, heeft de Leuvense firma een opleidingscurriculum uitgewerkt dat op drie maanden voor een goede basis moet zorgen. “De nieuwe krachten krijgen eerst 1 à 2 weken op locatie intense coaching in de theorie en praktijk door onze eigen experts. Het gaat hem hier niet alleen om de materie, het is ook en vooral een teambuildingmoment”, vertelt Pablo Cogis, Team Lead bij Dataroots. Daarnaast krijgen de nieuwelingen ook een communicatietraining. “Ook dit is heel belangrijk want onze mensen werken ten slotte als consultants. Zo leren ze resultaten presenteren, communiceren met stakeholders … Vervolgens wordt er samen met de nieuwkomers op basis van hun achtergrond en interesse een focus bepaald op vlak van technologie en methodologie die in de komende maanden meer wordt uitgediept”, besluiten de zaakvoerders.