LEUVEN/HALLE/VILVOORDE – “We stoppen. Bedankt voor alle jaren”. Die boodschap kregen klanten woensdagochtend te zien toen ze bij de bekende Leuvense slagerij Rondou wilden langsgaan voor hun aankopen. Rondou stopt niet, voor alle duidelijkheid. Maar de campagne van Unizo kwam wel hard binnen. Unizo roept consumenten op lokaal te kopen, offline en online.
Op steeds meer plaatsen houden handelaars het voor bekeken en neemt de leegstand toe. Ieder van ons ziet het gebeuren, betreurt het… en haalt vervolgens de schouders op. Maar we beseffen te weinig dat we dit als consument zelf mee in de hand werken. Om die trend een halt toe te roepen pakte Unizo woensdag uit met de campagne “Winkelhier”.
Consument wakker schudden
Klanten keken verbaasd op toen ze woensdagochtend hun favoriete stukje vlees wilden halen bij de bekende slagerij Rondou aan de Pensstraat in Leuven. Op de vitrine van de zaak stond de niet mis te verstane boodschap “We stoppen. Bedankt voor alle jaren”. Rondou stopt natuurlijk niet maar Unizo wil met de campagne Winkelhier de consument wakker schudden en hen wijzen op de gevolgen van online shoppen en vooral dan bij bedrijven in het buitenland voor de lokale handel.
Boeman: online in het buitenland
“Niet het feit dat we meer online kopen is op zich het probleem”, vertelt Elke Tielemans, directeur Unizo Vlaams-Brabant & Brussel. “Wel het gemak waarmee we dat op grote schaal in het buitenland doen. Zonder dat we er bij stilstaan, verdwijnt dat geld de grens over, om niet meer terug te keren naar onze economie. Zo ondergraven we uiteindelijk onze eigen welvaart. Je kan immers niet verwachten dat die leuke winkel om de hoek blijft bestaan, als je er zelf steeds vaker wegblijft en er nauwelijks nog iets koopt. Laat staan dat die winkeluitbater je broer of nichtje als werknemer in dienst kan houden of nog kan investeren in een lokale sportclub of gezellige kerstverlichting in de straat. Ook gemeentebesturen kunnen van ‘hun’ handelaars geen belastinginkomsten verwachten wanneer ze die nooit eens iets gunnen bij lokale aanbestedingen.”
Tot 23.000 extra jobs
Volgens eigen Unizo-berekeningen kunnen de Belgische gezinnen samen 1.785 extra jobs in de nationale retail creëren door per jaar 100 euro extra aan te kopen in Belgische in plaats van buitenlandse winkels. Besteden ze elke maand 100 euro extra in eigen land, dan kunnen daarmee maar liefst 21.420 extra jobs worden gecreëerd (+ 8,4 % t.o.v. de huidige 255.000 jobs). Sinds 2008 is de winkelleegstand in onze provincie meer dan verdubbeld. Het zijn vooral winkels met huishoudtoestellen & elektronica-materiaal (-42%) en zaken met huishoudelijke artikelen (-35%) die verdwijnen. Daardoor daalt het aantal winkels per 1.000 inwoners van 6,5 (in 2008) naar 5,1 (in 2018).
We stoppen niet
Na de actie werd de melding op de vitrine gewijzigd in “Wij stoppen nog lang niet. Bedankt voor alle jaren dat jij reeds winkelhiert. Koop bewust bij ondernemers van hier.”