IMG_0452

Beeldverslag: “Heart Times, A Call For Conscious Leadership”

BRUSSEL – In Docks Dome, de Brusselse evenementenzaal, vond vorige week vrijdag “Heart Times, A Call For Conscious Leadership” plaats. Het was de derde themadag van organisator Organisation Of The Future (OOTF), en focuste op bewust en hartsgedragen leiderschap. Her beeldverslag vind je onderaan het artikel. 

Angst en onzekerheid waren in vele boardrooms rond en bezorgen managers en bedrijfsleiders rusteloze nachten.  De digitalisering van onze business en de toenemende internationale concurrentie dendert als een sneltrein over ons heen en de oude  ‘predict and control’ principes brengen geen soelaas. Jonge medewerkers danken de klassieke ‘baas’ af en willen empowered en geïnspireerd worden. Aan doemdenkers heeft niemand boodschap maar aan fake goed nieuws evenmin.

Bewust en hartsgedragen leiderschap 

Het zijn ‘Hard times’ waarin we verkeren en die willen wij  transformeren in ‘heart times’. Meer dan 450 deelnemers dachten vorige week vrijdag op een interactieve manier na en ondervonden aan den lijve  en vooral aan het hart  wat bewust en hartsgedragen leiderschap betekent: waar staan we zelf in ons leiderschap? Waar staat onze organisatie? De hartsgedragen organisatie zet zijn medewerkers niet centraal omdat de winst dan stijgt maar wel omdat deze keuze ‘the right thing to do’ is. De hartsgedragen organisatie verwelkomt zijn medewerkers als mens (whole self) en niet louter als werknemer: niet om hoog te scoren op de rangkings van populaire werkplekken maar omdat deze keuze de basis vormt van duurzame bedrijfsvoering en omdat gelukkige werkplekken bijdragen aan een gelukkigere samenleving.

Balans 

Een gezonde en hartsgedragen organisatie slaagt er ook in een balans te vinden tussen het individu, de groep  en de hele wereld waarin het opereert. Het volgende niveau kan niet zonder het vorige. Een bedrijf kan zich niet authentiek duurzaam zijn voor de samenleving als het binnenin geen gezonde verbindingen creëert tussen mensen en afdelingen. En omgekeerd. Hoe is die balans in jouw organisatie? Hoe staat het met de interne verbindingen en welke ‘stammen’ leven er in jouw bedrijf? Ligt het hart en de loyauteit van je medewerkers bij de collega’s met wie ze samenwerken of bij het grotere geheel? Of bij beide? En hoe ga je daarmee om?

Getuigenissen/meditatie/zang 

Frans Colruyt, voormalig COO van de Colruytgroep en Herna Verhagen, CEO van Post.Nl, legden getuigenissen af over hun leiderschapsstijl. Er werden interactieve sessies georganiseerd en meditaties gehouden. Dr. Song zorgde samen met het publiek voor een gedragen muzikale noot. Yannick Lierman nam het publiek op sleeptouw tijdens de oefening Hartreflex. OOTF is een organisatie van reclamebureau Choco, het Quinx-team en de leden van de CEO-Council: Wouter Torfs (Schoenen Torfs), Frans Colruyt (Colruyt), Joost Callens (Durabrik), Mathi Gijbels (Gijbels),  Bart Claes (JBC) en Toon Bossuyt (BOSS Paints).

Beeldverslag 

Hieronder vind je in 45 kiekjes het beeldverslag van Heart Times, A Call For Conscious Leadership. (Klik op de foto’s als je ze groter wil zien).