ZAVENTEM/LEUVEN – De gekende HR-dienstengroep ASAP, met onder andere kantoren in Zaventem en Leuven, heeft zijn afdeling voor dienstencheques ASAP DC verkocht aan geneHRations, de groep waartoe ook Prato behoort. Het gaat om een transactie tussen de broers Ruben (ASAP) en Joris Peumans (geneHRations). Om de praktische kant van ASAP DC te runnen, heeft Joris Peumans de helft van het bedrijf opnieuw doorverkocht aan Blink, het gloednieuwe dienstenchequebedrijf van Umani Group (Hasselt). “Een heel atypische constructie die leidt tot het dienstenchequebedrijf van de toekomst”, zegt Joris Peumans.
“We zijn al sinds vorig jaar bezig met de opsplitsing van ASAP in enerzijds de staffing-diensten, die mijn broer Ruben voor zijn rekening neemt, en anderzijds de technologie rond het HR-gebeuren, waar mijn interesses liggen”, vertelt Joris Peumans. “Mijn bedrijvengroep werd geneHRations gedoopt, en bestaat momenteel uit 6 ondernemingen (Actonomy, HR Tech Valley, Facelytix, HR Technologies, Thalento en Prato) en twee participaties.” Dit is momenteel goed voor zo’n 200 medewerkers en 32 miljoen euro omzet.
geneHRations
Omdat de dienstencheque-afdeling ASAP DC niet meer tot de kern-interesses van Ruben behoorde, en Joris wel graten zag in de uitbouw van een technologisch platform hiervoor, verhuisde de afdeling van ASAP naar geneHRations. “Het is mijn bedoeling om de processen in de dienstencheque-sector te digitaliseren en te automatiseren. Doordat we over een goed draaiende afdeling met zo’n 1.000 huishoudhulpen beschikken, kunnen we deze toepassingen meteen in de praktijk brengen.”
Geen spek naar de bek
De dagelijkse, praktische aansturing van het dienstenchequebedrijf is dan weer géén spek naar de bek van Joris Peumans en geneHRations. “En daarom zijn we daarvoor op zoek gegaan naar een partner. Die hebben we gevonden bij de Umani Group (het jonge bedrijf van Joël Stockmans, Raf De Strooper en Sarah Porco), dat met Blink zopas een eigen dienstenchequebedrijf heeft opgericht.”
Atypisch
Umani Group koopt zich dus meteen in voor 50%, waardoor ook de naam van ASAP DC verandert in Blink. “Met de 1.000 huishoudhulpen die we erbij krijgen, neemt ons bedrijf een vliegende start”, zegt Sarah Porco van Blink. “Heel belangrijk in dit partnership is dat wij hierdoor onze visie kunnen waarmaken. De digitalisering en automatisering waar geneHRations voor zal zorgen, geeft ons meer tijd om te investeren in de mensen, zijnde onze consulenten, huishoudhulpen en de gezinnen waar ze werken. Met meer persoonlijke aandacht willen we het verschil maken. Beide partners in het nieuwe bedrijf vullen elkaar dus perfect aan. Een atypische participatie misschien, maar wel eentje die zorgt voor het dienstenchequebedrijf van de toekomst.”
Nieuwe ankerpunten
Omdat de consulenten voor de dienstencheques tot dusver actief waren in de (uitzend)kantoren van ASAP, zal Blink overal in het land nieuwe ankerpunten oprichten waar consulenten, poetsvrouwen en klanten elkaar kunnen treffen.