ASSE/LEUVEN – De Leuvense studentenkring en drankenproducent Diageo, met een vestiging in Asse, strooien tijdens de kiesweek met handige tips voor een “frisse feestavond”. Je zelf in de hand houden met alcohol is een deel van de ‘Stay Yourself’ campagne van Diageo.
Drankenproducent Diageo, bekend van onder andere J&B, Smirnoff, Guinness en Baileys, ontwikkelde het project ‘Stay Yourself’ om jongeren te adviseren bij hun alcoholgebruik tijdens het uitgaan. Het initiatief moedigt hen aan ‘zichzelf’ te blijven en informeert hen over de risico’s van overmatig drankgebruik. De Leuvense studentenkring Ekonomika engageert zich en wil zo mee waken over de veiligheid van hun leden. De club streeft naar heel wat feestplezier met een minimum aan overlast.
Verantwoord alcoholgebruik
Het project werd twee jaar geleden in België uitgerold met een pilootproject waar studentenkring Ekonomika al aan meewerkte. De vereniging wil in België een pionier zijn op het vlak van de promotie van verantwoord alcoholgebruik bij studenten. “Dit jaar gaan we voor een duurzame kiesweek”, aldus opkomend praeses Maarten De Winter. “Naast onze ecologische component vinden we het belangrijk om onze bezoekers te sensibiliseren rond verantwoord alcoholgebruik. Aan de hand van video’s, posters, banners en zelfs quizvragen krijgen de studenten tips om op een veilige manier met alcohol om te gaan en om een avondje uit niet altijd dronken te eindigen.”
Spread the word
De multimediacampagne is gericht op alle studenten in Europa en is ontwikkeld in samenwerking met studentenverenigingen en universiteiten. In België wordt dit project in verschillende studentensteden gelanceerd. De doelstelling? Zoveel mogelijk studenten ervan bewustmaken dat alcohol consumeren best zolang dat het er gematigd en verantwoord aan toe gaat. Studentenverenigingen verspreiden de boodschap verder via sociale media en op publieke plaatsen, zoals op campussen en in studentencafés.
15.000 studenten
De Kiesweek van Ekonomika vond plaats op het Ladeuzeplein en bereikt zo’n 15.000 studenten.