LEUVEN/BRUSSEL – Accelerator Start it @KBC viert zijn vijfde verjaardag met een bijzondere Pitch Day. De jury krijgt op 28 maart aanstaande versterking van de CEO’s van de strategische partners KBC, Telenet, Imec, Flanders DC, Accenture en Cronos.
Ervaren toppers als Johan Thijs (KBC), John Porter (Telenet), John Baekelmans (imec), Pascal Cools (FlandersDC), Kristof Lambert (Accenture) en Dirk Deroost (Cronos) zullen, samen met andere ervaren ondernemers en experten, de pitches van een nieuwe lichting veelbelovende start-ups beoordelen.
Groeipotentieel
Toen Start it @KBC in 2014 begon, stond het Belgische start-up ecosysteem nog in zijn kinderschoenen. Vijf jaar later hebben de start-ups van de grootste accelerator van het land al voor 113 miljoen euro aan producten en services verkocht, en 160 miljoen euro opgehaald. Niet alleen de economische impact is groot, de start-ups hebben ook nog heel wat groeipotentieel. Zo plannen ze de komende zes maanden al een duizendtal nieuwe aanwervingen.
192 kandidaten
Twee keer per jaar begint een nieuwe lichting start-ups aan hun acceleratietraject bij Start it @KBC. Liefst 192 start-ups dienden dit voorjaar hun kandidatuur in om deel uit te maken van de eerstvolgende wave. Daarvan mogen er een honderdtal op 28 maart hun business plan persoonlijk komen pitchen in het Brusselse hoofdkwartier van Start it @KBC. “Voor de start-ups geeft de aanwezigheid van CEO’s als Johan Thijs of John Porter een enorme meerwaarde aan deze pitchdag”, zegt Lode Uytterschaut, founder van Start it @KBC. “Hoe vaak krijg je de kans om je business plan aan mensen van dit kaliber voor te leggen? Hun ervaring, hun expertise en hun eigenzinnige blik zal de founders uitdagen om hun start-up naar een volgend niveau te tillen. Maar het is tweerichtingsverkeer: ook voor de CEO’s is het jureren tijdens de pitch day een bijzonder waardevolle ervaring. Voor grote bedrijven en organisaties is het een voortdurende uitdaging om voldoende te innoveren en te experimenteren. Om de start-upmentaliteit aan te wakkeren. De pitch day toont hen een dwarsdoorsnede van de ondernemers van morgen en geeft hen een unieke inkijk in het start-uplandschap.”