IMG_9297

Mediahuis zet sterk 2018 neer

Mediagroep Mediahuis, met een vestiging in Groot-Bijgaarden, heeft er een sterk 2018 opzitten. Dat meldt de directie tijdens de voorstelling van de jaarresultaten.

Mediahuis heeft in 2018 haar positie in de Belgisch/Nederlandse markt opnieuw verder versterkt, ondanks de aanhoudend uitdagende marktomstandigheden. De groep boekte een geconsolideerde omzet van 819 miljoen euro, een stijging met 28% in vergelijking met een jaar eerder. Ook de REBITDA (Recurring Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization, nvdr.) steeg met 26% tot 91 miljoen euro en het nettoresultaat klokte af op 28 miljoen euro, een stijging met 90% op jaarbasis. Gert Ysebaert, CEO Mediahuis: “we zetten vandaag als groep een mooi resultaat neer”, aldus Ysebaert. “De acquisities die we de afgelopen jaren in Nederland deden, hebben geleid tot de nodige synergiën en een betere financiële veerkracht voor Mediahuis.”

België

In de Belgische markt zijn de synergie-effecten die Mediahuis wist te realiseren bij haar ontstaan, op 1 januari 2014, echter geslonken. Een achterblijvende advertentieomzet, in combinatie met een aanzienlijke structurele stijging van de papier- en personeelskosten maakt dat het resultaat van de Belgische nieuwsactiviteiten afnam. Doelstelling is de dalende rendabiliteit van de Mediahuis-nieuwsactiviteiten in de Belgische markt opnieuw op peil te brengen.

Titels

De Standaard zette een sterk resultaat neer met een groei in verkoop van 3,1% ten opzichte van vorig jaar. Vooral de digitale verkoop vertoont een sterke stijging. Die steeg in 2018 met 31,2%. Maar liefst 1 op de 3 abonnees van De Standaard kiest vandaag voor een digitale formule (met of zonder papieren weekendkrant). Ook bij Het Nieuwsblad en de regionale nieuwsmerken Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg, zien we een verdere stijging in digitale verkoop. Deze stijging kan echter de daling van de printomzet, voornamelijk in de losse verkoop, niet volledig compenseren. Wel is de betalingsbereidheid voor digitale journalistiek toegenomen. 2018 en overigens ook begin 2019 betekenden voor Mediahuis een verdere implementatie van de paywall op de nieuwssites.

Nederland

Voor het eerst maken de resultaten van Telegraaf Media Groep (TMG) over een periode van 12 maanden deel uit van het geconsolideerde Mediahuis-resultaat. De implementatie van het in 2017 geformuleerde herstelplan, waarbij TMG inzet op een betere performantie in zowel de consumenten- als de advertentiemarkt, ligt voor op schema. Mede dankzij een efficiënt ingrijpen in de kosten, in combinatie met een versnelde digitale transformatie, leverde TMG in 2018 een significante bijdrage aan de groei van het Mediahuis-resultaat. Voorts boekte NRC voor het vierde jaar op rij een meerverkoop (1%), zowel op print als online.