LEUVEN-Kinepolis-Group-718×500-718×500

Kinepolis genekt door hete zomer en gebrek aan blockbusters

De Belgische zalen van bioscoopgroep Kinepolis, met onder andere vestigingen in Leuven en Laken, lokte vorig jaar 5,2% minder bezoekers dan een jaar eerder. Dat meldt het bedrijf bij de voorstelling van de jaarcijfers 2018. De directie wijt de tegenvallende cijfers in België aan de warme zomer en het ontbreken van blockbusters. 

Het eerste kwartaal van 2018 zette Kinepolis in België stevige cijfers neer, met lokale kaskrakers als  ‘Patser’, ‘FC De Kampioenen 3’ en ‘De Buurtpolitie’. Deze positieve cijfers en content werden tenietgedaan door een zwak tweede en derde kwartaal. Bij het bedrijf zien ze de warme zomer en het ontbreken van blockbusters als redenen voor de mindere gang van zaken vanaf april tot en met september. Uiteindelijk sloot het bedrijf in België af met een verlies van 5,2% bezoekers op jaarbasis, nog altijd goed voor 7,99 miljoen bezoekers.

Internationale groei 

De groei van het bedrijf is vooral internationaal getint, met onder meer een grote overname in Canada. Dat maakt dat het aandeel van de Belgische zalen in de opbrengstenrekening sterk daalt: van 45,5 procent in 2017 tot 33 procent in 2018. Canada is al goed voor 26,7 procent van de opbrengsten. Dankzij de internationale expansie steeg het aantal bezoekers van Kinepolis wereldwijd met 40,7 procent tot 35,6 miljoen. De omzet groeide met 33,9 procent tot 475,9 miljoen euro, maar de nettowinst daalde met 3,4 procent tot 47,4 miljoen euro. De groep stelt een dividend voor van 0,92 euro.