IMG_8967

Liefst Leuven formuleert vijftien aanbevelingen voor stadsbestuur

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van handelsorganisatie Liefst Leuven maandagavond in het radiohuis stelde voorzitter Marc Van de Velde een handvol van de in totaal 15 aanbevelingen aan het adres van het stadsbestuur voor. Handelscoach Tine Vandeweerd lichtte het programma van dit jaar toe. 

Liefst Leuven spreekt op basis van gesprekken met lokale handelaars van een voorzichtig positief handelsjaar 2018. “Zijn we tevreden? Neen. Er is nog werk aan de winkel”, temperde voorzitter Marc Van de Velde het optimisme tijdens de nieuwjaarsreceptie in het radiohuis. Eind volgende maand zit het bestuur van Liefst Leuven samen met het nieuwe stadsbestuur. Van de Velde en collega’s hebben vijftien aanbevelingen in petto voor de ploeg van Ridouani. Marc somde er alvast vijf op: “geef de Bondgenotenlaan haar glans terug, verhoog het aantal shop and go plaatsen en zet het circulatieplan op waakstand wanneer dat nodig is, zet elektrische busjes gratis in voor de bezoekers, voer een voetgangersbeleid en hou de fietsers in het gareel en versterk de toeristische troeven van Leuven.” Van de Velde vindt het persoonlijk ongehoord, zelfs een beetje schandalig, dat de stad van Stella Artois nog altijd geen biermuseum heeft. Met de hulp van café Libertad werd al een maquette van het gebouw, in de vorm van een bierglas, voorgesteld (middelste beeld hieronder).

“Gruwel o gruwel” 

Van de Velde zegt dat zoveel mogelijk moet gecommuniceerd worden over de beschikbare parkeerplaatsen, de shop and go plaatsen en het feit, in tegenstelling tot wat velen denken, Leuven nog altijd bereikbaar is met de auto en dat sommige parkings nog altijd goedkoper zijn dan vele mensen denken.  Maar de man ziet nog enkele donderwolken in het blauwe zwerk: “Er is al veel inkt en speeksel gevloeid over dat circulatieplan maar ik vrees dat het zal blijven. Zowel nationaal als internationaal wordt de auto steeds meer uit de stadscentra geweerd. Liefst Leuven is echter een vereniging van handelaars en ondernemers en die hebben klanten nodig. En vele van die klanten komen met de auto omdat ze niet anders kunnen of willen. Je kan dat spijtig, vervelend of klimaatonvriendelijk vinden, maar het is niet anders. En zeg alsjeblieft niet: we maken het zo moeilijk dat ze niet meer anders kunnen komen dan met de fiets of de bus. Nogmaals, dat werkt zo niet want dan rijden ze met de auto naar het Woluwe Shoppingcenter, naar Nossegem of naar “gruwel o gruwel”, het ergste van het ergste, Het Gouden Kruispunt. En weg is de klant”, aldus Van de Velde. Ook de uitdagingen rond e-commerce ging de voorzitter niet uit de weg.

Plannen 2019 

Handelscoach Tine Vandeweerd schetste de plannen van Liefst Leuven voor 2019: de succesformules worden behouden met hier en daar kleinere aanpassingen. Op het programma staan de maandelijkse zondagshoppings, lenteshopping, Leuven by night, Langste Dag, Weekend van de klant, de Sint, Leuven by night eindejaar, koopzondagen en Wintertijd. Op het vlak van communicatie verandert er wel wat: “we willen nog veel meer de consumenten bewijzen dat Leuven top is”, aldus Tine Vandeweerd. “Dat willen we brengen met de verhalen van de ondernemers en handelaars zelf. Consumenten komen naar Leuven voor dat specifieke product, voor die specifieke service, maar ze moeten het wel weten van jullie. Laat het ons weten.” Vandeweerd zal de komende maanden de 834 betalers van de promotaks een persoonlijk bezoek brengen om de werking en de acties van Liefst Leuven toe te lichten en iedereen te motiveren om mee op de kar te springen en zijn/haar verhaal  te delen met Liefst Leuven en vooral de consument.