Het IT-en adviesbedrijf Concuria uit Aarschot past tijdens ‘sprints’ wetenschappelijk onderbouwde brand en product design processen toe die bedrijven een pak tijd en geld besparen op weg naar een nieuw product of merkpositionering. Het bedrijf vervult hierin pionierswerk in België.
Het gebeurt geregeld dat bedrijven veel tijd en geld verliezen op weg naar een product of merkpositionering die achteraf gezien economisch en financieel niet levensvatbaar blijkt te zijn. Veelal worden de beslissingen genomen op basis van veronderstellingen zonder dat wetenschappelijk onderbouwde processen zijn gevolgd. Uiteindelijk leveren dure software ingenieurs diensten af die de doeltreffendheids-en kwaliteitstoets niet doorstaan en die de onderneming bakken vol geld kosten.
Sprints
Bij het bedrijf Concuria uit Aarschot, dat ook complexe IT-projecten uitvoert, zijn ze ervan overtuigd dat het anders kan. “Het verspillen van geld en de inefficiënties kunnen worden voorkomen door wetenschappelijk onderbouwde processen voorafgaand los te laten op het idee van het merk en/of product”, aldus zaakvoerder Peter Van Laer (33) van Concuria. “Met diepgravend overleg en user tests tijdens de brand en product design “sprints” komen we samen met de klant binnen de strakke timing te weten of ideeën al dan niet kans maken om te slagen. Om tot die conclusie te komen hebben we slechts enkele dagen nodig. Met deze aanpak wordt het risico tot het absolute minimum beperkt.” (Lees verder onder foto)
Lightning decision jams
De “sprints” van Concuria kosten volgens Van Laer ongeveer 20% van de prijs van een dure en weinig doordachte investering in een digitaal project waarbij de interface web gebaseerd is. Concuria levert processen voor bijvoorbeeld projecten rond bedrijfsautomatisatie en webshops. Om de klant te laten proeven van de processen die gebaseerd zijn op The Sprint Book van Jake Knapp, organiseert Concuria zogenaamde lightning decision jams. “Dat is een soort kennismaking die de potentiële klant laat proeven van de principes die de gestructureerde processen onderbouwen. In een tijdsspanne van een half tot anderhalf uur komt hij/zij meer te weten over onze aanpak”, luidt het.
Witte merel
Van Laer (Strategie) werkt op zelfstandige basis samen met Ben Jaspaert (Sprint facilitator en UX-schrijver) en de Pool Mateusz Wierzbicki (Product design en creative director). Wierzbicki is volgens Van Laer een witte merel die tijdens zijn werk de cognitieve denkpatronen van mensen integreert in de uitwerking van de productdesign. “Voor dergelijke profielen zijn er duizenden vacatures in Belgiê. Jammer genoeg biedt enkel HOWEST en HOGEN de opleiding aan. Van het handvol afgestudeerden staat het gros vrijwel meteen onder contract bij gekapitaliseerde multinationals of grote groepen die dergelijke profielen kunnen aantrekken en dat deze expertise dus slechts zelden zijn weg vindt naar de KMO. Wij willen daar met onze werkwijze en steun van de KMO-portefeuille verandering in brengen”, aldus nog Van Laer.