Het Franse reclamebedrijf JC Decaux neemt een meerderheidsbelang in sectorgenoot Publiroute uit Asse. Publiroute beheert in ons land 15.000 publiciteitsborden op gevels en gronden van particulieren in kleinere steden en gemeenten.
Publiroute is in België actief onder de naam “Dewez”, verwijzend naar de stichters, de familie Dewez. Het Belgische familiebedrijf bestaat bijna 100 jaar (1920°) en is vooral actief in landelijke gebieden, ook in de provincie Vlaams-Brabant. Publiroute betaalt de eigenaars van de huizen of gronden, waarop de publiciteitsborden worden geplaatst, huurgeld. Dat bedrag is afhankelijk van het aantal passanten op de desbetreffende locatie.
Ambities JC Decaux
De Franse reclamespecialist JC Decaux wil in ons land marktleider worden. Het bedrijf neemt een meerderheidsbelang in Publiroute maar maakt niet bekend voor welk bedrag. Wim Jansen, CEO van JC Decaux Belux. “De twee ondernemingen zijn perfect complementair”, aldus Jansen. “Met JC Decaux zijn we aanwezig in de vijf grote Belgische steden en nog eens in 24 middelgrote steden, Publiroute werkt vooral op de kleinere steden en gemeenten. Deze transactie zal ons toelaten onze omzet te verhogen met 10%.” Vorig jaar draaide JC Decaux Belux een omzet van 65 miljoen euro.
Chris Stone
De van Australische afkomst zijnde Chris Stone blijft minderheidsaandeelhouder en zal de dagelijkse leiding van Publiroute voortzetten. Vorig jaar realiseerde het bedrijf een omzet van 8 miljoen euro, goed voor een winst van 1,4 miljoen euro.