Tijdens een eerste bijeenkomst met het toekomstige stadsbestuur van Leuven pleitte handelaarsorganisatie Liefst Leuven voor een beter mobiliteitsbeleid. Ze wil onder andere een herstel van het evenwicht tussen auto, fietser en voetganger.
Dat de Leuvense politie sinds het begin van het academiejaar fietsers in overtreding bij bosjes beboet is een bewijs dat een deel van het fietsende volkje heel wat verkeersregels aan de laars lapt. Niet zelden komen de fietsers in conflict met voetgangers die in de stad inkopen doen. Tot groot ongenoegen van die shoppers en handelaarsorganisatie Liefst Leuven die bij het nieuwe stadsbestuur aandringt voor een beter mobiliteitsbeleid dat het evenwicht tussen voetgangers, fietsers en auto herstelt.
Wildparkeren
Niet dat Liefst Leuven iets tegen meer fietsers heeft, integendeel. Ze pleit zelfs voor een flexibele fietsenstalling op het Ladeuzeplein om drukkere shoppingdagen op te vangen. Wel stelt Liefst Leuven enkele problemen vast met betrekking tot handel. In de eerste plaats het wildparkeren van fietsen dat voor een rommelige aanblik zorgt. Er wordt verwezen naar Kopenhagen waar in de winkelstraten nergens fietsen worden gestald, laat staan dat er in diezelfde straten met de fiets wordt gereden.
Extra maatregelen
Voorts vraagt Liefst Leuven ook aandacht voor de auto in de stad en pleit ze ervoor het busvervoer te beperken tot passages die nodig zijn voor het centrum. Ten slotte, maar niet minder belangrijk volgens Liefst Leuven, is de komst van een parkeergeleidingssysteem en de verhoging van het aantal Shop&Go-plaatsen, eventueel aangevuld met een uur gratis parkeren in een ondergrondse parking.