IMG_8210 Erik Jacobs en zijn team behaalden al heel wat certificaten.

Jarig bedrijf verdrievoudigt klantenbestand na drastische koerswijziging

Het bedrijf Jacobs Verwarming uit Tielt-Winge bestaat 30 jaar. Zaakvoerder Erik Jacobs blikt terug op de drastische koerswijziging intussen tien jaar geleden. Die maatregel zorgde voor een verdrievoudiging van het klantenbestand.  

We schrijven het jaar 1988. Erik Jacobs, toen een twintiger, was vier jaar als arbeider aan de slag bij een verwarmingsbedrijf in Etterbeek. Op een dag besliste hij na de uren  mensen voort te helpen wanneer de verwarming het liet afweten of er geen warm water uit de kraan kwam. Een jaar later trok Erik de deur van het Brusselse bedrijf achter zich toe om voltijds zijn eigen baas te worden. “In 1990 had ik een gast”, aldus Erik van Jacobs Verwarming. “Intussen werken we met negen personen, mezelf inbegrepen, in de zaak. Hoofdzakelijk doen we verwarming, sanitair en ventilatie met eigen mensen. Voor de voorbereidende werken en gyproc-en elektriciteitswerken doen we een beroep op onderaannemers. Die manier van werken stelt ons in staat klanten het totaalpakket aan te bieden. Ongeveer drie kwart van ons werk is particulier, de rest doen we in het kader van projectontwikkeling.”

Drastische koerswijziging 

Tot 2008 bedienden Jacobs en zijn team klanten in alle uithoeken van het land. Omdat de mobiliteit zienderogen achteruit ging-wat Jacobs een kapitaal kostte, besliste de zaakvoerder het over een andere boeg te gooien. “Op een dag hebben we met een passer een cirkel van 20 kilometer getrokken rondom de zaak in Tielt-Winge. Alle klanten buiten de zone hebben we per brief vriendelijk laten weten dat we ermee zouden stoppen. Iedereen verklaarde me toen voor gek. Het was crisis en ik zette eventjes 400 klanten aan de deur. Uiteindelijk heeft me die drastische koerswijziging veel opgebracht omdat de dienstverlening er sindsdien met rassenschreden op vooruit is gegaan. Zo verwittigt een medewerker elke klant telkens de installatie aan een controle toe is. Die proactieve aanpak wordt geapprecieerd. Bovendien slagen we erin onze werken op een efficiëntere manier te organiseren, waardoor er minder tijd verloren gaat. De beslissing destijds was de goede, dat bewijst de groei van mijn bestand van 1.000 naar 3.000 klanten”, aldus nog Erik.

Certificaten 

Een mazoutbrander herstellen met nylonkous en ijzerdraad is folklore. Nu zijn elektronische apparatuur en bijscholing key. In de ontvangstruimte van de zaak aan de Dorpsstraat is een muur “behangen” met certificaten. “Als je bijvoorbeeld een warmtepomp of een zonsysteem wilt plaatsen moet je over een RESCERT-certificaat beschikken. Zonder dat label komen je klanten niet meer in aanmerking voor een subsidie. Ook voor het reinigen van stookolieplaatsen is een certificaat vereist. Kortom, voor alle interventies hebben we de nodige kennis, ervaring en de bijhorende cerificaten”, aldus nog Erik. De afgelopen jaren boekte Jacobs Verwarming operationele winst na aftrek van kosten.