Familiebedrijf Sarens uit Wolvertem bouwt momenteel in de Gentse kanaalzone de grootste kraan ter wereld op. De krachtpatser zal in staat zijn om het equivalent van tweehonderd lijnbussen in één beweging over een afstand van honderd meter te verplaatsen.
“Onze SGC-250 is daarmee wereldkampioen”, vertelt Carl Sarens (45), operationeel en technisch directeur van familiebedrijf Sarens bij de zusterkrant Het Nieuwsblad. Ze hadden al de SGC-140, en die leverde al fenomenale prestaties. Nu komt kraanbouwer Sarens met de kampioen der kampioenen, de SGC-250. Begin volgend jaar wordt de kraan al verwacht in het Engelse Summerset, waar de mastodont met een maximale configuratie van 250 meter zal ingezet worden bij de bouw van een nucleaire site in Hinkley Point, die volgens specialisten ruim 22 miljard euro zal kosten.
Tests en EU-certificaten
Met de bouw van de kraan zelf die grotendeels van Belgische makelij is, is een miljoeneninvestering gemoeid. Bijna twee jaar voorbereidend ging eraan vooraf. Voor de inscheping naar het Verenigd Koninkrijk zal het gevaarte uitgebreid getest worden. Daarna komt de officiële controle-instantie langs voor de nodige EU-certificaten.
Waanzinnige cijfers
Nog enkele waanzinnige cijfers over de kraan: onderaan is er een ballast voorzien van 52 containers van elk 100 ton, voorts zijn er in de kraan 20 kilometer staalkabel verwerkt en weegt de SGC-250 ongeveer 10.000 ton. De opbouw van de kraan met een vermogen van 6.000 pk neemt 10 weken in beslag. Een operator bestuurt de krachtpatser.
FOTO: Sarens.