In Brussel is zopas het informatieplatform Cross-Border Commerce Europe van start gegaan. Het gaat om een initiatief van voormalig BeCommerce-directeur Carine Moitier, in samenwerking met enkele grote bedrijven zoals Ikea, Nespresso en Carrefour.
Het nieuwe Brusselse platform wil de initiatieven van bedrijven op het gebied van grensoverschrijdende e-commerce in Europa ondersteunen.
Kmo’s
Het nieuwe platform speelt in op de groeiende markt van cross-border e-commerce. Volgens de voorspellingen zal de Europese online handel tegen 2020 toenemen van 500 miljard euro nu tot 688 miljard euro. Cross-Border Commerce Europe wil zich profileren als kennis-en netwerkplatform dat zich richt op grote spelers die hun Europese positie willen versterken, maar ook op kmo’s die snel willen groeien in hun grensoverschrijdende e-commerce.
Drie pijlers
Het nieuwe platform zal vertrekken vanuit drie pijlers: e-regulering (BTW, GDPR,…), e-logistiek en e-betaling. Bedrijven die lid willen worden moeten in minstens drie landen binnen de Europese Unie online omzet genereren. Cross-Border Commerce Europe gaat van start met vijf mensen in Brussel. Daarnaast gaat het platform ook netwerkmomenten organiseren om leden met elkaar in contact te brengen en hun zichtbaarheid te verhogen. Zo zal er op 26 oktober in Brussel al een eerste initiatief plaatsvinden, C-Suite Dinner.