bierhive

Starter van de week: Beerhive lanceert digitale biersommelier

Leuven is met drie bierfestivals in april de bierhoofdstad van België. Voor de Leuvense start-up Beerhive is dat een uitgelezen moment om haar gloednieuw digitaal platform voor bierliefhebbers te lanceren.

Beerhive is een platform waarop een community van bierliefhebbers kennis over bieren deelt en samen bouwt aan een digitale biergids. Aan de hand van 120 smaak- en aromaparameters zijn liefhebbers in staat bieren te beoordelen. Beerhive biedt een profilering van alle mogelijke bieren ter wereld. Iedereen kan bieren zoeken op hun karakteristieken en nieuwe varianten ontdekken.

De trends zijn bekend: de markt van het pilsbier stort in maar die van de speciaalbieren blijft wereldwijd groeien. In België is het aantal brouwerijen in vier jaar tijd met bijna zeventig procent gegroeid. Ons land telt nu 263 brouwerijen, naast 181 bierfirma’s die bier commercialiseren. Dat groeiend aanbod maakt het voor de consument steeds moeilijker om te kiezen.

“Zelfs de ervaren bierliefhebber loopt verloren in het enorme aanbod. Andere apps geven alleen beoordelingen. Wij gaan een stap verder met een tool om nieuwe bieren te leren kennen op basis van objectieve kenmerken”, zegt Jan Paesen, oprichter van Beerhive.

Catalogus

“Met Beerhive heb je op elk moment een collectief gebouwde biercatalogus bij de hand”, stelt medeoprichter Wim De Bruycker. “Graag zoet met ananastoetsen of liever hoppig met het aroma van kruidnagel? Je start met een bier dat je kent en ontdekt nieuwe bieren in de lijn van je persoonlijke voorkeuren.”

Naast een wikipedische bierkennis ziet Beerhive ook mogelijkheden voor de horeca en retail. Cafés en supermarkten kunnen de app gebruiken om hun klanten gepersonaliseerd bieradvies te geven. Koks en restaurantuitbaters kunnen de principes van food pairing toepassen met bier. Brouwers krijgen nieuwe inzichten in hoe consumenten de smaak van hun bier ervaren en kunnen hun aanbod aanpassen of uitbreiden. 

Beerhive werkt samen met verschillende Belgische brouwerijen, zoals Hof ten Dormaal in Tildonk (Haacht). De databank bevat al meer dan 3.300 Belgische bieren en zal snel worden uitgebreid met buitenlandse bieren. Eind dit jaar hoopt Beerhive geïnteresseerde investeerders en partners te vinden voor de internationalisering en distributie van professionele diensten voor horeca, retail en brouwerijen.

Beerhive laat zich in zijn groei begeleiden door accelerator Start it @KBC in Leuven.