In Hoeilaart zijn de werken hervat voor de aanleg van het Gewestelijk Expresnet (GEN). Die lagen bijna drie jaar stil wegens geldgebrek. Infrabel voert de werken uit.
Het GEN moet het openbaar vervoer in een straal van dertig kilometer rond Brussel verbeteren. De werken waren al begonnen maar werden stilgelegd omdat de centen opgebruikt waren.
Recentelijk maakte de federale overheid 12 miljard euro vrij. Met dat bedrag kan Infrabel weer starten met de werken. Dat gebeurt in Hoeilaart. De Vlaams-Brabantse gemeente ligt op spoorlijn 161 Brussel-Ottignies. Dat is een van de twee trajecten waar infrastructuurbeheerder Infrabel en dochteronderneming TUC Rail een verdubbeling van de capaciteit naar vier sporen ontwikkelen.
Renovatie
Infrabel en de NMBS hebben beslist om traject per traject te werken. De werken starten prioritair op lijn 161, op het stuk tussen het station van Watermaal en de binnenkomst van Terhulpen. De verdubbeling naar vier sporen en de frequentieverhoging van treinen worden verwacht vanaf 2025 voor het traject Brussel-Terhulpen en 2026 voor de verbinding tot Ottignies.
Een tweede fase van de werken is gepland voor de lijn Brussel-Nijvel. De NMBS zal ook de stations renoveren op onder meer de lijn Brussel-Leuven.
In totaal worden in het kader van het GEN vijf treinlijnen verbreed van twee naar vier sporen. De verdubbeling van de capaciteit moet in 2031 afgerond zijn. Dan moeten al de nieuwe lijnen in gebruik worden genomen.