IconicCars opent zaterdag de deuren. Het bedrijf in Tienen legt zich toe op de in- en uitvoer van exclusieve (race)auto’s. Zaakvoerders Joeri Van Humbeeck en Steven Lismont krijgen hulp van ex-wielerlegende Tom Boonen, die ook zelf investeerde in IconicCars. Klanten moeten méér dan welstellend zijn: de minimumprijs voor een bolide is 200.000 euro.
Tom Boonen is medeaandeelhouder en ook zaakvoerder bij IconicCars. Hoeveel de drie initiatiefnemers precies investeren in het exclusieve autobedrijf is een goed bewaard geheim. Het zou gaan om minstens 10 miljoen euro, plus de gloednieuwe hal die dienst doet als lounge en showroom.
IconicCars verkoopt alleen exclusieve en peperdure topwagens in een zogenaamd beperkte collectie. Het gros met prijskaartjes tussen 200.000 en 700.000 euro. Maar er zijn ook exemplaren van 1 miljoen euro en meer.
In de showroom in Tienen staan de eerste vijftien bolides uitgestald. Van een Ferrari Sergio uit 2014 zijn maar zes exemplaren gemaakt. Dat laat zich gevoelen in de prijs: 3,5 miljoen euro, meteen de voorlopig duurste bolide bij IconicCars.
Onderhoud
Andre pronkstukken zijn een McLaren (bijna 2,7 miljoen euro), een Italdesign Zerouno (2 miljoen euro) en een Bugatti Veyron (ruim 1 miljoen euro). Niet alleen om te kopen moet de klant diep in de zakken tasten. Na drie beurten met een topsnelheid van 400 kilometer per uur dringt zich een onderhoudsbeurt op. Die kost …77.000 euro.
Het bedrijf wil een referentie worden in de markt van (hyper)exclusieve wagens. Van Humbeeck en Lismont deden ervaring op met Carconnex, een onafhankelijke invoerder van auto’s die alleen levert aan handelaars en zakelijke klanten.
Nu is het de bedoeling ook gewone consumenten te bereiken. IconicCars hoopt een paar bolides per maand te kunnen verkopen. Naar schatting in negentig procent van de gevallen aan klanten buiten België.