kraantjeswater

Campagne Tap it up promoot kraantjeswater

Aan KU Leuven wordt donderdag het startschot gegeven van Tap it up. Die campagne moet studenten overtuigen om over te schakelen van flessen- naar kraantjeswater. Met dat doel worden op verschillende locaties nieuwe kraantjes geïnstalleerd. Het Green Office deelt drinkbussen uit.

Op 22 maart is het wereldwaterdag. Aan de KU Leuven wordt dat in de kijker gezet met de start van de campagne Tap it up. In het gebouw van de Pieter De Somer Aula wordt het eerste van drie nieuwe waterkraantjes feestelijk ingehuld.

Dezelfde dag start het Green Office, het duurzaamheidslaboratorium van de universiteit, met het uitdelen van drinkbussen aan studenten. De komende weken gaat de campagne verder op de campussen van Gasthuisberg en Arenberg. Ook daar komen nieuwe kraantjes.

Milieu

“Met deze actie willen we de studenten meer bewustmaken van de voordelen van kraantjeswater”, zegt campagnecoördinatrice Leen Van Houdt. “Het is veel beter voor het milieu en voor de portefeuille van de student. Bovendien is het kraanwater in België van goede kwaliteit. Uiteraard moeten er dan wel genoeg mogelijkheden zijn voor studenten om hun drinkwaterfles bij te vullen. Daar maken we nu samen met de universiteit werk van.”

“De CO2-uitstoot die de productie van flessenwater veroorzaakt, valt niet te onderschatten”, stelt Gerard Govers, vicerector voor duurzaamheidsbeleid aan KU Leuven. “Een consument die overschakelt op kraantjeswater reduceert zijn CO2-uitstoot met minstens 150 kilogram per jaar. De productie van water in pet-flessen kan tot 2.000 keer meer energie kosten.”