Wie naar Leuven wil komen, kan vanaf vandaag terecht op zonaarleuven.be. Deze online tool die het stadsbestuur liet ontwikkelen, geeft mobiliteitsadvies op maat, welk vervoersmiddel je ook kiest.
“Er bestaan nogal wat misverstanden over de bereikbaarheid van Leuven. Daarom lanceren we de campagne ‘Leuven, je geraakt er zo’. Die wil inwoners en bezoekers informeren over de verschillende manieren om naar het stadscentrum te komen”, zeggen de schepenen Carl Devlies, Erik Vanderheiden en Mohamed Ridouani. Voor gebruikers van het openbaar vervoer en fietsers zijn er interessante tips. Autogebruikers vinden er een eenvoudige interactieve parkingzoeker.
Het circulatieplan dat anderhalf jaar geleden in Leuven werd ingevoerd, biedt talloze voordelen. Maar voor de automobilist is het een gesel, wat eigenlijk wel de bedoeling was. Missie geslaagd dus, denk je dan. Maar niet zo: de veranderde verkeerssituatie leidt tot heel wat frustratie. Volgens schepen van Ruimtelijke Ordening Devlies klopt het niet dat Leuven moeilijk bereikbaar is met de wagen en er geen parkeerplaats te vinden is. En toch is dat de ervaring van elke dag. Hetzelfde geldt voor de peperdure parkeertarieven, waartegen maar niet wordt ingegrepen.
Vergelijken
Om misverstanden over bereikbaarheid de wereld uit te helpen lanceert de stad de nieuwe campagne. Wie naar Leuven komt, kan op de site een eigen bestemming ingeven. De tool toont de dichtstbijzijnde parking en randparking, gesorteerd op afstand ten opzichte van de bestemming. Ook de kostprijs wordt er meteen bij vermeld.
“Parkeertarieven zijn dus voor het eerst eenvoudig vergelijkbaar”, zegt schepen van Communicatie Vanderheiden. “Met de tool zullen mensen snel een concreet antwoord op hun parkeervragen krijgen.” Zoals of de parking al dan niet ondergronds is en de toegestane maximale hoogte van een voertuig. Daarnaast informeert de tool over fietsvoorzieningen (parkings en verhuurdiensten), het aanbod van De Lijn (voordelig winkelbiljet) en waar je gratis een buggy kan lenen.
De focus ligt in de eerste plaats op de auto, om automobilisten te informeren waar ze kunnen parkeren. “Dat gebeurt best in ondergrondse of randparkings”, zegt schepen van Leefmilieu Ridouani.
Sinds de invoering van het circulatieplan is er al een verschuiving naar de fiets en het openbaar vervoer. Het aandeel fietsers is van 33 procent naar 41 procent gestegen en het aandeel auto’s van 63 naar 54 procent gedaald. Het busgebruik is toegenomen met twaalf procent.