eurostadion new

Geen vergunning voor bouw en exploitatie van Eurostadion in Grimbergen

Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) kent Ghelamco geen omgevingsvergunning toe voor de bouw en exploitatie van een Eurostadion op Parking C in Grimbergen. De minister volgt het ongunstig advies van de gewestelijke omgevingsvergunningscommissie. Ze oordeelt dat “de hinder en risico’s voor mens en milieu niet tot een aanvaardbaar niveau worden beperkt”. De beslissing van Schauvliege betekent de doodsteek voor het project van bouwheer Ghelamco.

De Vlaamse administratie gaf begin deze maand al een negatief advies voor de bouw- en milieuvergunning van het Eurostadion op Parking C van de Heizel. De gewestelijke omgevingsvergunningscommissie, die twintig Vlaamse administraties omvat, oordeelde dat projectontwikkelaar Ghelamco te creatief omspringt met de wettelijk toegestane maximale oppervlakte. Het bedrijf gaf ook onvoldoende garantie om een verkeersinfarct op de Brusselse Ring te vermijden.

Vlaams minister Schauvliege moest op basis van dat advies tegen eind januari de knoop doorhakken. Ze kon in feite niet veel anders dan haar administratie volgen en dat heeft ze nu ook gedaan. Schauvliege nam de adviezen onder loep van de gemeente Grimbergen, het departement Mobiliteit en Openbare Werken en het Agentschap Wegen en Verkeer.

Oppervlakte

De aanvraag is volgens Schauvliege “niet in overeenstemming met de stedenbouwkundige voorschriften en met een goede mobiliteit”. De minister volgt ook het oordeel van de gewestelijke omgevingscommissie over het creatief omspringen met de oppervlakte. “De totale oppervlakte van de diverse recreatie-activiteiten bedraagt beduidend meer dan de toegestane 50.000 vierkante meter.”

Volgens de minister gaat het zelfs om meer dan het dubbele van wat stedenbouwkundig mogelijk is op de site en worden de oppervlaktes voor sanitair, horeca en nutsvoorzieningen niet eens meegerekend, ook al staan die deels ten dienste van de recreatie.

Ghelamco heeft ook te weinig details gegeven over hoe het de verkeersdrukte wil aanpakken. “Daardoor blijft de bijkomende verkeersdruk onduidelijk blijft”, stelt Schauvliege.