conferencepeer

Conferencepeer moet India veroveren

Tijdens het staatsbezoek van ons vorstenpaar aan India hebben bedrijven stevige promotie gevoerd voor de Conferencepeer. In India is de appel al enkele jaren op de markt maar de peer wordt er nog steeds beschouwd als een exotisch product. Daar willen onze bedrijven verandering in brengen.

Fruittelers in het Hageland en Haspengouw moet je al lang niet meer overtuigen van de troeven van de Conferencepeer: sappig en zoet van smaak. “Na het Russische embargo was het noodzakelijk om onze markt te diversifiëren. Na China en Brazilië kan ook India een alternatief zijn”, zegt Gert Van Causenbroeck van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing. “In tegenstelling tot de appel wordt de peer in India beschouwd als iets exotisch. Een campagne moet deze fruitsoort er meer bekendheid geven. Die loopt tot minstens 2018.

Contract

De invoer van Belgische appels en peren naar India zit in de lift. “Vorig jaar werd 10.236 ton ingevoerd, waarvan 95 procent appels”, zegt Filip Fontaine, ceo van BelOrta met vestiging in Kampenhout. BelOrta tekende in Mumbai een contract met invoerder IG International, goed voor een samenwerking van drie jaar. Fontaine is optimistisch over de toekomst van de Conferencepeer in India. In 2015 werd 236 ton uitgevoerd. Vorig jaar was dat al 518 ton.

Volgens Ambrish Karvat, directeur van de groep Yupaa, is er wel degelijk plaats voor de Belgische peer in India. Yupaa is invoerder van fruit van de Belgische Fruitveiling (BFV) op Indiase bodem.

De hoofdzetel van BFV ligt in Sint-Truiden, maar de groep telt ook twee vestigingen in Vlaams-Brabant. De afdeling in Glabbeek staat in voor aanvoer, koeling en verlading. In Zoutleeuw werd het voorsorterings- en koelcomplex ondergebracht.